Epilepsiaan sairastuneen nuoren tuen tarve
Kuuluvainen, Aliisa; Kauhanen, Kaisla-Kerttu (2014)
Kuuluvainen, Aliisa
Kauhanen, Kaisla-Kerttu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055730
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata epilepsiaan sairastuneen nuoren tuen tarvetta. Tavoitteena oli saada selville millaista tukea epilepsiaan sairastu-nut nuori oli saanut, millaista tukea hän olisi mielestään tarvinnut sekä millaisia tuen kehitysideoita epilepsiaan sairastuneella nuorella oli. Opinnäytetyö toteu-tettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja haastateltavia haettiin Epilepsialiiton Nuoret Liekit –nuorisojaoston Facebook-sivun kautta, ja meihin otti yhteyttä kolme 23-28 -vuotiasta nuorta naista. Aineisto kerättiin Skype-videopalvelun avulla toteutetuilla teemahaastatteluilla.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka teemat muo-dostuivat opinnäytetyön tutkimuskysymyksistä. Teemojen tukena haastattelussa ja myöhemmin aineiston analyysissä käytettiin viittä taustatietokysymystä. Ai-neisto analysoitiin abduktiivisen sisällönanalyysin mukaan.
Tuloksissa kävi ilmi epilepsian vaikutus elämään sairauden tasosta riippumatta, joko välillisesti lääkityksen kautta tai suoraan sairauden oireiden kautta. Vertais-tuen tärkeys korostui, mutta vertaistukea pitäisi olla kuitenkin helpommin tarjolla ja tukiryhmien tulisi olla erityisesti nuorille ja kohdennettu nuorten tarpeita vas-taaviksi. Lisäksi sairastuneella nuorella tulisi olla alusta asti tiivis kontakti esi-merkiksi epilepsiahoitajaan, jonka kautta nuori saisi tukea ja turvaa epilepsian kanssa elämiseen. Tiivis kontakti ja psyykkinen tuki auttaisivat nuorta hyväksy-mään sairautensa ja helpottamaan sen tuomaa epävarmuutta. Psyykkinen puoli ja sen huomioiminen korostui kaikissa vastauksissa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Epilepsialiiton toiminnassa ja hoito-työn koulutuksessa. Lisäksi opinnäytetyö on hyödyllinen myös kouluissa nuor-ten epilepsiaa sairastavien kanssa työskentelevälle opetushenkilökunnalle.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jonka teemat muo-dostuivat opinnäytetyön tutkimuskysymyksistä. Teemojen tukena haastattelussa ja myöhemmin aineiston analyysissä käytettiin viittä taustatietokysymystä. Ai-neisto analysoitiin abduktiivisen sisällönanalyysin mukaan.
Tuloksissa kävi ilmi epilepsian vaikutus elämään sairauden tasosta riippumatta, joko välillisesti lääkityksen kautta tai suoraan sairauden oireiden kautta. Vertais-tuen tärkeys korostui, mutta vertaistukea pitäisi olla kuitenkin helpommin tarjolla ja tukiryhmien tulisi olla erityisesti nuorille ja kohdennettu nuorten tarpeita vas-taaviksi. Lisäksi sairastuneella nuorella tulisi olla alusta asti tiivis kontakti esi-merkiksi epilepsiahoitajaan, jonka kautta nuori saisi tukea ja turvaa epilepsian kanssa elämiseen. Tiivis kontakti ja psyykkinen tuki auttaisivat nuorta hyväksy-mään sairautensa ja helpottamaan sen tuomaa epävarmuutta. Psyykkinen puoli ja sen huomioiminen korostui kaikissa vastauksissa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Epilepsialiiton toiminnassa ja hoito-työn koulutuksessa. Lisäksi opinnäytetyö on hyödyllinen myös kouluissa nuor-ten epilepsiaa sairastavien kanssa työskentelevälle opetushenkilökunnalle.