Laskutusprosessin kehittäminen Pretax Pori Oy:ssä
Vuorenmaa, Erno (2014)
Vuorenmaa, Erno
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045675
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää mahdollisuutta kehittää tilitoimiston laskutusta prosessin osalta nykyistä selkeämmäksi ja nopeammaksi. Työn tavoitteena oli tutkia eri vaihtoehtoja ja löytää paras vaihtoehto laskutusprosessin muuttamiseksi. Työssä tutkimuksen kohteena ja toimeksiantajana on tilitoimisto Pretax Pori Oy, jossa laskutusprosessin muutostutkimus oli tarpeen sekavan ja hitaan prosessin vuoksi.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin prosessin kehittämisen haasteita ja sen eri osia. Pääasiassa teoriaosuudessa käytiin läpi, mitä vaaditaan onnistuneeseen prosessin muutokseen ja mitä ongelmia saattaa tulla vastaan.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin henkilökunnalta, joka vastasi kyselylomakkeeseen laskutuksesta. Tutkimustuloksien perusteella valikoitui prosessin kehittämisen vaihtoehdoiksi yksi laskuttaja, uudet ohjeet koulutuksineen ja uusi ohjelma laskutuksen tueksi. Lisäksi vaihtoehtona oli jatkaa nykyisellä toimintamallilla.
Valittuja vaihtoehtoja vertailtiin SWOT-analyysillä, jotta paras vaihtoehto pystyttiin arvioimaan mahdollisimman tarkoin. Parhaaksi vaihtoehdoksi valikoitui laskutusprosessin
muutos, jossa laskutuksen hoitaa yksi laskuttaja alusta loppuun ilman laskutuksen tarkastusvaiheita. Valittu vaihtoehto sai laskutuksessa mukana olevien esimiesten hyväksynnän pilotointia varten.
Prosessin muutos päätettiin pilotoida ensin pienellä osalla henkilökuntaa. Pilotoinnilla huomattiin prosessin muutoksen toteuttamiskelpoisuus ja se, millaisia resursseja muutos vaatii yritykseltä. Pilotoinnin pohjalta pystyttiin listaamaan prosessin muutoksen sekä onnistumiset että epäonnistumiset. Lopputulos pilotoinnista oli se, että muutosta ei kannata toteuttaa. Uusi prosessi vaatii korjauksia, jotta se voidaan ottaa käyttöön koko henkilökunnan osalta. Tämän vuoksi päätettiin toistaiseksi jatkaa nykyisellä prosessimallilla. Yrityksellä on tulevaisuudessa mahdollisuus käyttää pilotoinnin tuloksia kehittäessään laskutusprosessiaan.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin prosessin kehittämisen haasteita ja sen eri osia. Pääasiassa teoriaosuudessa käytiin läpi, mitä vaaditaan onnistuneeseen prosessin muutokseen ja mitä ongelmia saattaa tulla vastaan.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin henkilökunnalta, joka vastasi kyselylomakkeeseen laskutuksesta. Tutkimustuloksien perusteella valikoitui prosessin kehittämisen vaihtoehdoiksi yksi laskuttaja, uudet ohjeet koulutuksineen ja uusi ohjelma laskutuksen tueksi. Lisäksi vaihtoehtona oli jatkaa nykyisellä toimintamallilla.
Valittuja vaihtoehtoja vertailtiin SWOT-analyysillä, jotta paras vaihtoehto pystyttiin arvioimaan mahdollisimman tarkoin. Parhaaksi vaihtoehdoksi valikoitui laskutusprosessin
muutos, jossa laskutuksen hoitaa yksi laskuttaja alusta loppuun ilman laskutuksen tarkastusvaiheita. Valittu vaihtoehto sai laskutuksessa mukana olevien esimiesten hyväksynnän pilotointia varten.
Prosessin muutos päätettiin pilotoida ensin pienellä osalla henkilökuntaa. Pilotoinnilla huomattiin prosessin muutoksen toteuttamiskelpoisuus ja se, millaisia resursseja muutos vaatii yritykseltä. Pilotoinnin pohjalta pystyttiin listaamaan prosessin muutoksen sekä onnistumiset että epäonnistumiset. Lopputulos pilotoinnista oli se, että muutosta ei kannata toteuttaa. Uusi prosessi vaatii korjauksia, jotta se voidaan ottaa käyttöön koko henkilökunnan osalta. Tämän vuoksi päätettiin toistaiseksi jatkaa nykyisellä prosessimallilla. Yrityksellä on tulevaisuudessa mahdollisuus käyttää pilotoinnin tuloksia kehittäessään laskutusprosessiaan.