”ENKÄ TOTTAVIE PETTYNNY!” : Nuorten ikäihmisten kokemuksia taideperustaisesta ryhmätoiminnasta
Tapaila, Anne; Luoto, Jenna (2014)
Tapaila, Anne
Luoto, Jenna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045661
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää nuorille ikäihmisille suunnattua luovuuteen ja taiteeseen perustuvaa ryhmätoimintaa. Opinnäytetyössä tutkittiin nuorten ikäihmisten kokemuksia taideperustaisesta ryhmätoiminnasta sekä toiminnan yhteyksiä sosiaaliseen toimintakykyyn. Opinnäytetyön tekijöiden henkilökohtainen kiinnostus taiteen tekemiseen ja sen vaikutuksiin inspiroivat opinnäytetyön tekemistä. Kimmokkeen aiheen tarkastelulle ikäihmisten parissa antoi suurten ikäluokkien siirtyminen vanhuuseläkkeelle ja yhteiskunnan samanaikainen pyrkimys vähentää perinteisiä palveluita.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen sisältäen laadullisen tutkimuksen. Aineiston keräämiseksi toteutettiin luovuutta herättelevä Sivellin ja Sanat -kurssi Vapaaehtoiskeskus Pysäkillä Hämeenlinnassa. Kurssin pääasiallisena
taustateoriana toimi ekspressiivinen taideterapia. Kurssin tavoitteena oli laajentaa kurssilaisten taidekäsitystä ja kannustaa heitä tekemään taidetta itse.
Kurssille osallistuneita havainnoitiin kurssin aikana ja haastateltiin kurssin päätyttyä. Kurssilaiset vastasivat myös alku- ja loppukyselyihin. Aineistoa taiteen ja kulttuurin käyttämisestä osana ikäihmisten hyvinvointipalveluja kerättiin myös Alankomaihin suuntautuneen opintomatkan aikana. Aineiston analysoinnissa käytettiin fenomenografista otetta. Tutkimusstrategiana oli edetä yksityisestä yleiseen.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että kokemukset taideperustaisesta ryhmätoiminnasta olivat erittäin myönteisiä ja että toiminnalla on yhteys sosiaaliseen toimintakykyyn. Ryhmässä tapahtuva vuorovaikutus ja myönteiset kokemukset omakohtaisesta taiteen tekemisestä lisäsivät kurssilaisten rohkeutta toimia muissakin sosiaalisissa tilanteissa. Opinnäytetyö tuottaa ehdotuksen LuMo-toimintamallista eläkkeelle jäämisen siirtymävaiheessa oleville nuorille ikäihmisille. Mallissa otettiin huomioon ikääntyvien rooli aktiivisina toimijoina, joilla on annettavaa yhteiskunnalle.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen sisältäen laadullisen tutkimuksen. Aineiston keräämiseksi toteutettiin luovuutta herättelevä Sivellin ja Sanat -kurssi Vapaaehtoiskeskus Pysäkillä Hämeenlinnassa. Kurssin pääasiallisena
taustateoriana toimi ekspressiivinen taideterapia. Kurssin tavoitteena oli laajentaa kurssilaisten taidekäsitystä ja kannustaa heitä tekemään taidetta itse.
Kurssille osallistuneita havainnoitiin kurssin aikana ja haastateltiin kurssin päätyttyä. Kurssilaiset vastasivat myös alku- ja loppukyselyihin. Aineistoa taiteen ja kulttuurin käyttämisestä osana ikäihmisten hyvinvointipalveluja kerättiin myös Alankomaihin suuntautuneen opintomatkan aikana. Aineiston analysoinnissa käytettiin fenomenografista otetta. Tutkimusstrategiana oli edetä yksityisestä yleiseen.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että kokemukset taideperustaisesta ryhmätoiminnasta olivat erittäin myönteisiä ja että toiminnalla on yhteys sosiaaliseen toimintakykyyn. Ryhmässä tapahtuva vuorovaikutus ja myönteiset kokemukset omakohtaisesta taiteen tekemisestä lisäsivät kurssilaisten rohkeutta toimia muissakin sosiaalisissa tilanteissa. Opinnäytetyö tuottaa ehdotuksen LuMo-toimintamallista eläkkeelle jäämisen siirtymävaiheessa oleville nuorille ikäihmisille. Mallissa otettiin huomioon ikääntyvien rooli aktiivisina toimijoina, joilla on annettavaa yhteiskunnalle.