Poweritiimin toiminnan kehittäminen : Kohti yhteistä opetuksen suunnittelua
Nauska-Vaara, Hanna (2014)
Nauska-Vaara, Hanna
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045658
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Oulun seudun ammattiopiston Myllytullin yksikölle. OSAO on eräs Suomen suurimpia ja suosituimpia ammattiopistoja. Myllytullin yksikkö on keskellä Oulua sijaitseva monialainen yksikkö, jossa on siirrytty tiimiorganisaatioon useita vuosia sitten. Opinnäytetyön aihe nousi esiin Myllytullin yksikön Poweritiimin palavereissa. Tiimin toiminnan kehittämiskohteet muotoutuivat opinnäytetyön tekijän pitkän kokemuksen ja tiimin yhteisten keskustelujen kautta. Työn tavoitteena oli kehittää tiimin toimintaa siten, että tiimin opettajien arki helpottuu. Toisena tavoitteena oli varmistaa opiskelijoiden tasavertaisuus opetuksessa ja arvioinnissa. Kolmantena tavoitteena oli organisoida Elektroniikan ja ICT:n perustehtävien tutkinnon osan opetus uudelleen.
Teoriaosa käsittelee lyhyesti opetuksen suunnittelua oppilaitoksessa ja tiimissä. Toisena aiheena on Elektroniikan ja ICT:n perustehtävien tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset ja niiden arviointi. Arviointia käsitellään sekä yleisesti mitä se on, että erikseen oppimisen ja osaamisen arviointina.
Elektroniikan ja ICT:n perusosaamisen tutkinnon osa jaettiin seitsemään neljän ja yhteen kahden opintoviikon moduuliin eli osajaksoon. Moduulien ajoitus suunniteltiin valmiiksi. Samoin suunniteltiin valmiiksi jokaisen ryhmän eri moduuleille opettajat, tilat ja moduulien aikaikkunat. Jokaiseen osajaksoon määriteltiin pakolliset harjoitustyöt ja osajakson työkoe. Pakollisille töille ja myös työkokeille tehtiin valmiit komponenttisalkut.
Poweritiimin arki on opinnäytetyön seurauksena helpottunut. Tiimin jäsenillä jää nyt aikaa ja voimavaroja jatkaa toiminnan kehittämistä. Opiskelijoiden samanarvoisuus opetuksen ja arvioinnin osalta parani, koska on luotu yhteisiä harjoituksia ja työkokeita. Tutkinnon osan modulointi onnistui.
Teoriaosa käsittelee lyhyesti opetuksen suunnittelua oppilaitoksessa ja tiimissä. Toisena aiheena on Elektroniikan ja ICT:n perustehtävien tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset ja niiden arviointi. Arviointia käsitellään sekä yleisesti mitä se on, että erikseen oppimisen ja osaamisen arviointina.
Elektroniikan ja ICT:n perusosaamisen tutkinnon osa jaettiin seitsemään neljän ja yhteen kahden opintoviikon moduuliin eli osajaksoon. Moduulien ajoitus suunniteltiin valmiiksi. Samoin suunniteltiin valmiiksi jokaisen ryhmän eri moduuleille opettajat, tilat ja moduulien aikaikkunat. Jokaiseen osajaksoon määriteltiin pakolliset harjoitustyöt ja osajakson työkoe. Pakollisille töille ja myös työkokeille tehtiin valmiit komponenttisalkut.
Poweritiimin arki on opinnäytetyön seurauksena helpottunut. Tiimin jäsenillä jää nyt aikaa ja voimavaroja jatkaa toiminnan kehittämistä. Opiskelijoiden samanarvoisuus opetuksen ja arvioinnin osalta parani, koska on luotu yhteisiä harjoituksia ja työkokeita. Tutkinnon osan modulointi onnistui.