Mallimestarin osaamisvaatimukset työelämässä ja koulutuksen vastaavuus
Markkula, Hannamari (2014)
Markkula, Hannamari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405035637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405035637
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mallimestarin työnkuvaa ja osaamisvaatimuksia, sekä mallimestarin nykyisen työelämän ja koulutuksen vastaavuutta mallimestarin näkökulmasta. Mallimestareilta kerättiin tietoa työelämän osaamisvaatimuksista, ja siitä kuinka hyvin he ovat kokeneet saaneensa koulutusta osaamisvaatimuksiin. Tämän lisäksi mallimestareilta kartoitettiin tietoa siitä, miten koulutusta voisi muokata, jotta se vastaisi paremmin työelämän vaatimustasoa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään aiheeseen liittyviä aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia sekä esitellään mallimestarin työnkuvaa ja koulutusta.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmäksi valittiin tapaustutkimus ja aineistonkeruumenetelmäksi strukturoitu verkkokysely. Strukturoidun verkkokyselyn kohderyhmänä olivat mallimestarina toimivat tai toimineet henkilöt koulutustaustasta riippumatta. Verkkokysely toimitettiin kohderyhmälle sosiaalisessa mediassa ja sähköpostilla. Saatu aineisto taulukoitiin ja analysoitiin. Koulutuksen vastaavuus analyysi rajattiin Metropolia Ammattikorkeakoulun vaatetusalan koulutusohjelmaan.
Tuloksista voidaan nostaa esiin mallimestarin työelämän osaamistarpeiksi näytekommentointi, sarjominen, sovitustilanteet ja ohjeistuksen tekeminen. Tämän lisäksi myös kaavoittamisen ja kuosittelun osaaminen koettiin tärkeiksi taidoiksi. Voidaan todeta, että mallimestarit kokivat tärkeimmiksi työelämässä päivittäiset työtehtävät, jotka tulisikin ottaa paremmin huomioon koulutusta kehitettäessä. Tuloksia verratessa Metropolia Ammattikorkea koulun vaatetusalan koulutusohjelman vuoden 2010 opetussuunnitelmaan voidaan todeta, että se on antanut hyvän pohjan työelämään siirtymiselle. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan mahdollisuuksien mukaan soveltaa jatkossa suunniteltaessa vaatetusalan koulutusohjelman muodon- ja laadunhallinnan opintojaksoja.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmäksi valittiin tapaustutkimus ja aineistonkeruumenetelmäksi strukturoitu verkkokysely. Strukturoidun verkkokyselyn kohderyhmänä olivat mallimestarina toimivat tai toimineet henkilöt koulutustaustasta riippumatta. Verkkokysely toimitettiin kohderyhmälle sosiaalisessa mediassa ja sähköpostilla. Saatu aineisto taulukoitiin ja analysoitiin. Koulutuksen vastaavuus analyysi rajattiin Metropolia Ammattikorkeakoulun vaatetusalan koulutusohjelmaan.
Tuloksista voidaan nostaa esiin mallimestarin työelämän osaamistarpeiksi näytekommentointi, sarjominen, sovitustilanteet ja ohjeistuksen tekeminen. Tämän lisäksi myös kaavoittamisen ja kuosittelun osaaminen koettiin tärkeiksi taidoiksi. Voidaan todeta, että mallimestarit kokivat tärkeimmiksi työelämässä päivittäiset työtehtävät, jotka tulisikin ottaa paremmin huomioon koulutusta kehitettäessä. Tuloksia verratessa Metropolia Ammattikorkea koulun vaatetusalan koulutusohjelman vuoden 2010 opetussuunnitelmaan voidaan todeta, että se on antanut hyvän pohjan työelämään siirtymiselle. Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan mahdollisuuksien mukaan soveltaa jatkossa suunniteltaessa vaatetusalan koulutusohjelman muodon- ja laadunhallinnan opintojaksoja.