Rinta- ja kohdunkaulan syöpää käsittelevät oppitunnit Kuitinmäen koulun 9.-luokkalaisille tytöille
Tammenkoski, Manta (2014)
Tammenkoski, Manta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405035628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405035628
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toiminnallinen oppitunti rinta- ja kohdunkaulansyövän ennaltaehkäisystä Kuitinmäen koulun 9.-luokkalaisille tytöille. Oppitunnin tavoitteena oli antaa tytöille tietoa rinta- ja kohdunkaulansyövästä sekä kertoa heille, kuinka he voivat itse ennalta ehkäistä sairastumistaan tulevaisuudessa, esimerkiksi seulontojen avulla sekä tutkimalla omat rintansa säännöllisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Kuitinmäki-hanketta. Hankkeen tarkoituksena on järjestää yläkouluikäisille nuorille terveyden edistämisen oppitunteja ja erilaisia tapahtumapäiviä. Hankkeessa olivat mukana myös Laurea-ammattikorkeakoulu ja Espoon kaupunki.
Oppitunnit pidettiin yhtenä päivänä, kolmelle eri ryhmälle. Tunnit aloitettiin powerpoint-esityksellä ja tämän jälkeen oppilaat kiersivät ryhmissä rasteja. Oppituntien päätteeksi oppilaat täyttivät palautekyselyn, jossa heidän tuli antaa oppitunnista numeerinen arvio (4-10) ja vastata kahteen avoimeen kysymykseen.
Toiminnallisen oppitunnin pitäminen nuorille tytöille toimi hyvin. Mielenkiinto pysyi yllä, koska nuoret pääsivät konkreettisesti harjoittelemaan taitojaan ja pohdiskelemaan eri rasteilla. Tulevaisuudessa opinnäytetyötä voidaan jatkaa toteuttamalla terveystiedon oppitunnit käyttämällä samaa toiminnallista opetusmenetelmää.
Oppitunnit on myös mahdollista toteuttaa käyttäen eri opetusmenetelmiä, esimerkiksi tulevaisuusverstasta tai oppimiskahvilaa. Opinnäytetyössä ”Toiminnalliset sydänterveyden oppitunnit Kuitinmäen 9.- luokkalaisille” todetaan, että tulevaisuusverstas toimi nuorten keskuudessa hyvin ja sitä voisi tulevaisuudessa käyttää muidenkin terveyden edistämiseen keskittyvien tuntien välineenä.
Opinnäytetyö toteutettiin osana Kuitinmäki-hanketta. Hankkeen tarkoituksena on järjestää yläkouluikäisille nuorille terveyden edistämisen oppitunteja ja erilaisia tapahtumapäiviä. Hankkeessa olivat mukana myös Laurea-ammattikorkeakoulu ja Espoon kaupunki.
Oppitunnit pidettiin yhtenä päivänä, kolmelle eri ryhmälle. Tunnit aloitettiin powerpoint-esityksellä ja tämän jälkeen oppilaat kiersivät ryhmissä rasteja. Oppituntien päätteeksi oppilaat täyttivät palautekyselyn, jossa heidän tuli antaa oppitunnista numeerinen arvio (4-10) ja vastata kahteen avoimeen kysymykseen.
Toiminnallisen oppitunnin pitäminen nuorille tytöille toimi hyvin. Mielenkiinto pysyi yllä, koska nuoret pääsivät konkreettisesti harjoittelemaan taitojaan ja pohdiskelemaan eri rasteilla. Tulevaisuudessa opinnäytetyötä voidaan jatkaa toteuttamalla terveystiedon oppitunnit käyttämällä samaa toiminnallista opetusmenetelmää.
Oppitunnit on myös mahdollista toteuttaa käyttäen eri opetusmenetelmiä, esimerkiksi tulevaisuusverstasta tai oppimiskahvilaa. Opinnäytetyössä ”Toiminnalliset sydänterveyden oppitunnit Kuitinmäen 9.- luokkalaisille” todetaan, että tulevaisuusverstas toimi nuorten keskuudessa hyvin ja sitä voisi tulevaisuudessa käyttää muidenkin terveyden edistämiseen keskittyvien tuntien välineenä.