Daghemmet som en resiliensfaktor hos maskrosbarn : En kvalitativ studie om daghemmets möjligheter att stödja barn som kommer från hem med inslag av missbruk eller sjukdom
Tuori, Sabrina (2014)
Tuori, Sabrina
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405025597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405025597
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att undersöka ifall daghemmet kan fungera som ett skyddsnät för riskbarn, och hjälpa dem att bli välmående och fungerande vuxna individer, samt på vilket sätt de kan göra detta. Teoridelen behandlar följande teman: resiliens, maskrosbarn, barns behov och daghemsverksamheten.
Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer. Respondenterna bestod av fem barnträdgårdslärare med varierande arbetserfarenhet. Varje intervju skedde individuellt. Analysen av undersökningen visar att daghemmet kan fungera som ett skyddsnät och beskriver hur detta sker. Teoridelen visar att resiliensfaktorerna är många medan empiridelen visar på vilket sätt daghemmet kan fungera som en sådan faktor. The purpose of this thesis is to examine if a daycare facility can work as a support network for children who come from disadvantageous home conditions and, thus, help these children become well-adjusted and well-functioning adults. In addition, the thesis will evaluate how a daycare facility can succeed in providing this support. The theoretical part of the thesis will discuss the following themes: resilience, “dandelion children,” (i.e. children who grow up in adverse environments but manage to adapt despite their troublesome conditions), the needs of a child, and daycare activities.
The research was carried out by doing qualitative interviews. The interviewees consisted of five daycare teachers whose work experience varied. Every interview was undertaken on an individual basis. The analysis of the interviews firstly shows that a daycare facility can work as a support network, and secondly displays how it can do so. The theoretical part of the thesis outlines the factors that affect and support resilience in children, while the empirical part of the study indicates how a daycare facility can constitute such a factor.
Undersökningen genomfördes genom kvalitativa intervjuer. Respondenterna bestod av fem barnträdgårdslärare med varierande arbetserfarenhet. Varje intervju skedde individuellt. Analysen av undersökningen visar att daghemmet kan fungera som ett skyddsnät och beskriver hur detta sker. Teoridelen visar att resiliensfaktorerna är många medan empiridelen visar på vilket sätt daghemmet kan fungera som en sådan faktor.
The research was carried out by doing qualitative interviews. The interviewees consisted of five daycare teachers whose work experience varied. Every interview was undertaken on an individual basis. The analysis of the interviews firstly shows that a daycare facility can work as a support network, and secondly displays how it can do so. The theoretical part of the thesis outlines the factors that affect and support resilience in children, while the empirical part of the study indicates how a daycare facility can constitute such a factor.