AM to PM - vaatemallisto naisille
Tuunainen, Henni (2014)
Tuunainen, Henni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405025562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405025562
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa vaatemallisto, jossa otin huomioon vaatteen elinkaaren ja sen aikaiset ympäristövaikutukset. Elinkaarta mallintamaan käytin kolmea elinkaarimallia, joiden pohjalta tein oman sovelluksen suunnitteluprosessista ja elinkaaresta. Sovellustani käytin prosessini punaisena lankana.
Omassa sovelluksessani olen huomioinut vaiheet, joihin voin vaikuttaa suunnittelijana. Vaiheet ovat tuotteen suunnittelu, materiaalin valinta, tuotteen valmistus, myynti, käyttö sekä hävittäminen ja kierrätys. Tuotteen suunnittelussa lähdin liikkeelle profiloimalla kohderyhmän, asettamalla mallistolle reunaehdot sekä kokoamalla ideataulun. Mallistoni AM to PM rakentuu kahdesta eri tuoteperheestä, jotka eroavat tyylillisesti toisistaan. Sekä rento- että juhlava tuoteperhe sisältävät kumpikin neljä vaatekappaletta. Limittäin suunnittelun ohella selvitin ekologisten materiaalien ostomahdollisuutta. Luonnostelun jälkeen valitsin mallit jatkokehittelyyn ja siitä edelleen kahdeksan mallia mallistooni. Tuotteiden valmistuksen jälkeen hinnoittelin tuotteet ja järjestin internetissä pienimuotoisen kyselyn saadakseni ulkopuolista palautetta. Kyselyn järjestin, koska halusin selvittää, mitä mieltä kuluttajat ovat suunnitte-lemistani malleista ja niiden hinnoista, saadakseni kehitysehdotuksia sekä selvittääkseni, olisiko tämän kaltaisille ympäristömyötäisille tuotteille kysyntää tulevaisuudessa. Mallistoni otettiin hyvin vastaan ja sain positiivisia kommentteja sekä hyviä kehitysehdotuksia malleistani. Malliston ympäristömyötäisyyden vastaajat näkivät hyvänä lähtökohtana mallistolle.
Vaatteen käyttöön sekä hävittämiseen ja kierrätykseen en suoranaisesti voinut vaikuttaa, vaikka nämä tekijät ovat sidoksissa tekemääni materiaalivalintaan ja vaatteen käyttötarkoitukseen. Valinnoista huolimatta lopullinen vastuu on kuluttajalla. Käsittelen aiheita, koska ne ovat tärkeässä roolissa vaatteen elinkaarta.
Jatkotutkimuksessa voisi selvittää kuluttajien mielipiteitä ekologisista vaatteista laajemmalla kyselyllä sekä pyrkiä löytämään teollisuuden ylijäämämateriaaleja malliston toteutukseen. Malleihin voisi tuoda yksilöllisyyttä erikoisemmilla pinnoilla, yksityiskohdilla ja muodoilla.
Omassa sovelluksessani olen huomioinut vaiheet, joihin voin vaikuttaa suunnittelijana. Vaiheet ovat tuotteen suunnittelu, materiaalin valinta, tuotteen valmistus, myynti, käyttö sekä hävittäminen ja kierrätys. Tuotteen suunnittelussa lähdin liikkeelle profiloimalla kohderyhmän, asettamalla mallistolle reunaehdot sekä kokoamalla ideataulun. Mallistoni AM to PM rakentuu kahdesta eri tuoteperheestä, jotka eroavat tyylillisesti toisistaan. Sekä rento- että juhlava tuoteperhe sisältävät kumpikin neljä vaatekappaletta. Limittäin suunnittelun ohella selvitin ekologisten materiaalien ostomahdollisuutta. Luonnostelun jälkeen valitsin mallit jatkokehittelyyn ja siitä edelleen kahdeksan mallia mallistooni. Tuotteiden valmistuksen jälkeen hinnoittelin tuotteet ja järjestin internetissä pienimuotoisen kyselyn saadakseni ulkopuolista palautetta. Kyselyn järjestin, koska halusin selvittää, mitä mieltä kuluttajat ovat suunnitte-lemistani malleista ja niiden hinnoista, saadakseni kehitysehdotuksia sekä selvittääkseni, olisiko tämän kaltaisille ympäristömyötäisille tuotteille kysyntää tulevaisuudessa. Mallistoni otettiin hyvin vastaan ja sain positiivisia kommentteja sekä hyviä kehitysehdotuksia malleistani. Malliston ympäristömyötäisyyden vastaajat näkivät hyvänä lähtökohtana mallistolle.
Vaatteen käyttöön sekä hävittämiseen ja kierrätykseen en suoranaisesti voinut vaikuttaa, vaikka nämä tekijät ovat sidoksissa tekemääni materiaalivalintaan ja vaatteen käyttötarkoitukseen. Valinnoista huolimatta lopullinen vastuu on kuluttajalla. Käsittelen aiheita, koska ne ovat tärkeässä roolissa vaatteen elinkaarta.
Jatkotutkimuksessa voisi selvittää kuluttajien mielipiteitä ekologisista vaatteista laajemmalla kyselyllä sekä pyrkiä löytämään teollisuuden ylijäämämateriaaleja malliston toteutukseen. Malleihin voisi tuoda yksilöllisyyttä erikoisemmilla pinnoilla, yksityiskohdilla ja muodoilla.