B2B-uutiskirjeen visuaalisen ilmeen kehitys — Case Tamtron Solutions Oy
Salo, Sari (2014)
Salo, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405025546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405025546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Tamtron Solutions Oy:n uutiskirjeelle uusi visuaalinen ilme. Yrityksen lähettämästä uutiskirjeestä yritysasiakkaille puhutaan B2B-uutiskirjeenä. Tamtron Solutions Oy halusi B2B-uutiskirjeen avulla tehostaa markkinointia, kasvattaa myyntiä ja luoda uusia asiakassuhteita. Yritys halusi toteuttaa markkinointikampanjan B2B-uutiskirjeen muodossa rakennusalan yrityksille. Yritys valitsi kampanjan kohderyhmäksi rakennusalan yritykset, koska lakimuutos rakennustyömaiden työntekijöiden kulkutietojen raportoinnista astuu voimaan heinäkuussa 2014.
B2B-uutiskirjeen kehittämiseen vaikuttivat teoreettinen viitekehys, joka koostui yrityksen ko-konaisvaltaisesta viestinnästä, Business to Business -markkinoinnista ja graafisesta suunnittelusta. Kehittämisprosessiin vaikuttivat myös opinnäytetyössä käytetyt menetelmät, jotka olivat benchmarking ja asiantuntijahaastattelut. B2B-uutiskirjeen kehittämisen pääpaino oli asi-antuntijoiden mielipiteissä ja kehitysehdotuksissa. Kohderyhmä eli yritysasiakkaat otettiin huomioon suunniteltaessa B2B-uutiskirjeen visuaalista ilmettä.
Yritys oli tyytyväinen kehitettyyn B2B-uutiskirjeen visuaaliseen ilmeeseen. Asiantuntijoilta sain valmiista B2B-uutiskirjeestä kehitysehdotuksia, joiden avulla pystyn kehittämään omaa ammatillista osaamistani tulevaisuudessa. Asiantuntijahaastatteluista ilmeni myös muita markkinoinnillisia kehitysehdotuksia yritykselle. Tulevaisuudessa yrityksen kannattaisi pelkän sähköpostin sijaan hyödyntää sähköpostimarkkinointiohjelmaa, jotta yritys pystyisi hyötymään B2B-uutiskirjeistä entistä enemmän.
B2B-uutiskirjeen kehittämiseen vaikuttivat teoreettinen viitekehys, joka koostui yrityksen ko-konaisvaltaisesta viestinnästä, Business to Business -markkinoinnista ja graafisesta suunnittelusta. Kehittämisprosessiin vaikuttivat myös opinnäytetyössä käytetyt menetelmät, jotka olivat benchmarking ja asiantuntijahaastattelut. B2B-uutiskirjeen kehittämisen pääpaino oli asi-antuntijoiden mielipiteissä ja kehitysehdotuksissa. Kohderyhmä eli yritysasiakkaat otettiin huomioon suunniteltaessa B2B-uutiskirjeen visuaalista ilmettä.
Yritys oli tyytyväinen kehitettyyn B2B-uutiskirjeen visuaaliseen ilmeeseen. Asiantuntijoilta sain valmiista B2B-uutiskirjeestä kehitysehdotuksia, joiden avulla pystyn kehittämään omaa ammatillista osaamistani tulevaisuudessa. Asiantuntijahaastatteluista ilmeni myös muita markkinoinnillisia kehitysehdotuksia yritykselle. Tulevaisuudessa yrityksen kannattaisi pelkän sähköpostin sijaan hyödyntää sähköpostimarkkinointiohjelmaa, jotta yritys pystyisi hyötymään B2B-uutiskirjeistä entistä enemmän.