Kouvolan Häämessujen kehittämiskartoitus
Aalto, Heidi (2014)
Aalto, Heidi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405015522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405015522
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää osallistujien mielipiteiden kautta miten Kouvolan Häämessuja tulisi jatkossa kehittää. Messuvieraiden ja näytteilleasettajien tyytyväisyyden sekä mielipiteiden selvittämiseksi molemmille tehtiin omat kyselylomakkeet. Messuvieraat vastasivat kyselyyn paikan päällä, ja näytteilleasettajille lähetettiin tapahtuman jälkeen sähköpostitse linkki Internetissä täytettävään kyselyyn. Messuvieraista 70 vastasi kyselyyn ja näytteilleasettajista 13.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään tapahtuman järjestämiseen liittyviä asioita kuten erilaisia tapahtuman toteuttamistapoja, onnistuneen tapahtuman lähtökohtia ja tapahtumaprosessia. Lisäksi muun muassa selvennetään, mitä asiakastyytyväisyydellä tarkoitetaan ja miten sitä tapahtumassa mitataan. Teoriaosuuden jälkeen Kouvolan Häämessut 2014 esitellään ja keskitytään muutamiin osa-alueisiin, jotka vaikuttivat messujen järjestämiseen.
Tämän jälkeen käsitellään tutkimusprosessi, jossa käydään läpi tutkielmassa käytetty kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja kyselylomakkeiden laatiminen, sekä kuvataan aineiston keruu- ja käsittelyprosessi. Näiden jälkeen tutkimustulokset käydään läpi ja kerrotaan kehittämisehdotukset. Saatujen tulosten mukaan järjestäjien tulisi kehittää muun muassa tapahtuman markkinointia ja sisältöä. Pääosin messut kuitenkin onnistuivat melko hyvin, ja muutaman muutoksen avulla tapahtumasta saadaan entistä onnistuneempi.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään tapahtuman järjestämiseen liittyviä asioita kuten erilaisia tapahtuman toteuttamistapoja, onnistuneen tapahtuman lähtökohtia ja tapahtumaprosessia. Lisäksi muun muassa selvennetään, mitä asiakastyytyväisyydellä tarkoitetaan ja miten sitä tapahtumassa mitataan. Teoriaosuuden jälkeen Kouvolan Häämessut 2014 esitellään ja keskitytään muutamiin osa-alueisiin, jotka vaikuttivat messujen järjestämiseen.
Tämän jälkeen käsitellään tutkimusprosessi, jossa käydään läpi tutkielmassa käytetty kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä ja kyselylomakkeiden laatiminen, sekä kuvataan aineiston keruu- ja käsittelyprosessi. Näiden jälkeen tutkimustulokset käydään läpi ja kerrotaan kehittämisehdotukset. Saatujen tulosten mukaan järjestäjien tulisi kehittää muun muassa tapahtuman markkinointia ja sisältöä. Pääosin messut kuitenkin onnistuivat melko hyvin, ja muutaman muutoksen avulla tapahtumasta saadaan entistä onnistuneempi.