Henkilöstöjohtamisella vaikutusta työhyvinvointiin : Henkilöstöjohtamisen käsikirja tukena esimiestyön haasteissa
Viitasaari, Tuomas (2014)
Viitasaari, Tuomas
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305490
Tiivistelmä
Yhteiskunnallisesti katsottuna työhyvinvointi on tärkeässä asemassa. Hyvällä johtamisella voidaan vaikuttaa työhyvinvointiin ja sen parantamiseen. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan käytännön henkilöstöjohtamista ja henkilöstöjohtamisen käsikirjan merkitystä esimiestyössä. Opinnäytteeni ensimmäisenä tavoitteena on vastata siihen, mikä on hyvää henkilöstöjohtamista ja miten sitä voidaan tukea. Toinen tavoite on työpaikkani SPR Kontti kierrätystavarataloketjun toimeksiannon mukaisesti tutkia henkilöstöjohtamisen käsikirjan toimivuutta esimiestyöskentelyssä ja etsiä siihen mahdollisia parannusehdotuksia. Asetetut tutkimuskysymykset ovat: Mikä on hyvää henkilöstöjohtamista ja miten se näkyy toiminnassa? Vastaako henkilöstöjohtamisen käsikirja esimiestyön haasteisiin käytännössä? Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisella teemahaastattelumenetelmällä. Haastatteluun osallistui 9 kontti-esimiestä. Saatu tutkimusaineisto analysoitiin temaattisesti.
Tutkimuksen tulokset jakaantuivat kahteen pääteemaan: 1) Johtamisella vaikutusta työhyvinvointiin ja 2) Henkilöstöjohtamisen käsikirjan käyttökokemuksia. Ensimmäisessä pääteeman keskiössä on ”hyvän” ja ”huonon” johtajuuden piirteet, johtajuuden vaikutus ilmapiiriin ja asioiden johtamisen merkitys käytännössä. Toisessa pääteemassa käsitellään henkilöstöjohtamisen käsikirjaa: sen ajantasaisuutta ja käyttökelpoisuutta esimiestyön työkaluna sekä sen merkitystä henkilöstöjohtamisen haasteissa.
Tulosten kahden pääteeman perusteella voidaan tehdä kaksi johtopäätöstä. Ensimmäiseksi johtajuudella, joka huomioi yksilön persoonan ja voimavarat: voidaan saavuttaa hyviä tuloksia sekä työhyvinvointia. Työhyvinvointi todettiin vaikuttavan lisäksi hyvään ilmapiiriin, mikä nähtiin olevan merkityksellistä myös asiakkaan kokemusmaailmassa. Esimiehet kokivat myös itse tarvitsevansa enemmän tukea voimavarojensa tukemisessa. Toiseksi henkilöstöjohtamisen käsikirjalla todettiin olevan tukea antava rooli käytännön esimiestyöskentelyssä. Toisaalta esille tuli myös henkilöstöjohtamisen käsikirjan päivityksen ja organisaatiossa tapahtuneiden muutosten keskeneräisyys. Vaikka edellämainittujen asioiden keskeneräisyyttä koettiin, olivat esimiehet kuitenkin toiveikkaita tapahtuvien uudistusten tuomasta avusta tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tulokset jakaantuivat kahteen pääteemaan: 1) Johtamisella vaikutusta työhyvinvointiin ja 2) Henkilöstöjohtamisen käsikirjan käyttökokemuksia. Ensimmäisessä pääteeman keskiössä on ”hyvän” ja ”huonon” johtajuuden piirteet, johtajuuden vaikutus ilmapiiriin ja asioiden johtamisen merkitys käytännössä. Toisessa pääteemassa käsitellään henkilöstöjohtamisen käsikirjaa: sen ajantasaisuutta ja käyttökelpoisuutta esimiestyön työkaluna sekä sen merkitystä henkilöstöjohtamisen haasteissa.
Tulosten kahden pääteeman perusteella voidaan tehdä kaksi johtopäätöstä. Ensimmäiseksi johtajuudella, joka huomioi yksilön persoonan ja voimavarat: voidaan saavuttaa hyviä tuloksia sekä työhyvinvointia. Työhyvinvointi todettiin vaikuttavan lisäksi hyvään ilmapiiriin, mikä nähtiin olevan merkityksellistä myös asiakkaan kokemusmaailmassa. Esimiehet kokivat myös itse tarvitsevansa enemmän tukea voimavarojensa tukemisessa. Toiseksi henkilöstöjohtamisen käsikirjalla todettiin olevan tukea antava rooli käytännön esimiestyöskentelyssä. Toisaalta esille tuli myös henkilöstöjohtamisen käsikirjan päivityksen ja organisaatiossa tapahtuneiden muutosten keskeneräisyys. Vaikka edellämainittujen asioiden keskeneräisyyttä koettiin, olivat esimiehet kuitenkin toiveikkaita tapahtuvien uudistusten tuomasta avusta tulevaisuudessa.