Satakunnan Syöpäyhdistyksen vertaisohjaajakoulutuksen palaute 2013
Viljanen, Mika (2014)
Viljanen, Mika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä palaute Satakunnan Syöpäyhdistys Ry:n ja Satakunnan ammattikorkeakoulun yhteistyössä järjestämästä vertaisohjaajakoulutuksesta. Tavoitteena oli, että kerättyä palautetta hyväksikäyttäen Satakunnan Syöpäyhdistys voi edelleen kehittää vastaavia, tulevaisuudessa järjestettäviä koulutuksia. Opinnäytetyön aihe tuli Satakunnan Syöpäyhdistykseltä, joten kyseessä on työelämälähtöinen työ.
Koska tarkoituksena oli kerätä palaute järjestetystä koulutuksesta, aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui strukturoitu kysely, joka edustaa kvantitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin viimeisellä koulutettavien yhteistapaamisella. Kyselylomake laadittiin tilaajan toiveiden ja koulutusaineiston perusteella. Kyselylomakkeen väittämissä käytettiin 5-portaista Likertin asteikkoa josta vastaaja valitsi sopivan vaihtoehdon. Tulokset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Tulokset esitetään tekstinä ja diagrammeina. Lisäksi kyselylomakkeessa oli avoimia kysymyksiä, joiden vastaukset on esitetty suorina lainauksina.
Tulosten perusteella vertaisohjaajakoulutukseen osallistuneet ovat pääosin tyytyväisiä saamaansa koulutukseen. Vastausten perusteella esiin nousi kuitenkin tiettyjä teemoja, joita olisi voitu käsitellä joko laajemmin tai eri tavalla. Lisäksi esiin nousi toiveita aiheista, joita ei käsitelty ollenkaan. Nämä toiveet koskivat etupäässä vertaisryhmän käytännön toimintaa, kuten ryhmän vetämiseen liittyviä aiheita ja ihmisen kohtaamista.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää seuraavan vastaavan koulutuksen sisällön hiomiseen. Kouluttajat tekivät oman kyselynsä koulutukseen osallistuville ennen koulutuksen alkua. Tämä on selkeästi hyvä käytäntö, jota kannattanee jatkaa. Erityisesti aiemman osaamisen selvittäminen on tärkeää. Tulevaisuudessa järjestettävistä koulutuksista on myös hyvä kerätä palaute jotta koulutuksen laatua ja sisältöä voidaan edelleen kehittää. Kun jokaisesta koulutuksesta kerätään oma palautteensa, Satakunnan Syöpäyhdistyksellä on käytössä vertailukohta josta koulutuksen kehittämistä voidaan jatkuvasti arvioida.
Koska tarkoituksena oli kerätä palaute järjestetystä koulutuksesta, aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui strukturoitu kysely, joka edustaa kvantitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin viimeisellä koulutettavien yhteistapaamisella. Kyselylomake laadittiin tilaajan toiveiden ja koulutusaineiston perusteella. Kyselylomakkeen väittämissä käytettiin 5-portaista Likertin asteikkoa josta vastaaja valitsi sopivan vaihtoehdon. Tulokset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Tulokset esitetään tekstinä ja diagrammeina. Lisäksi kyselylomakkeessa oli avoimia kysymyksiä, joiden vastaukset on esitetty suorina lainauksina.
Tulosten perusteella vertaisohjaajakoulutukseen osallistuneet ovat pääosin tyytyväisiä saamaansa koulutukseen. Vastausten perusteella esiin nousi kuitenkin tiettyjä teemoja, joita olisi voitu käsitellä joko laajemmin tai eri tavalla. Lisäksi esiin nousi toiveita aiheista, joita ei käsitelty ollenkaan. Nämä toiveet koskivat etupäässä vertaisryhmän käytännön toimintaa, kuten ryhmän vetämiseen liittyviä aiheita ja ihmisen kohtaamista.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää seuraavan vastaavan koulutuksen sisällön hiomiseen. Kouluttajat tekivät oman kyselynsä koulutukseen osallistuville ennen koulutuksen alkua. Tämä on selkeästi hyvä käytäntö, jota kannattanee jatkaa. Erityisesti aiemman osaamisen selvittäminen on tärkeää. Tulevaisuudessa järjestettävistä koulutuksista on myös hyvä kerätä palaute jotta koulutuksen laatua ja sisältöä voidaan edelleen kehittää. Kun jokaisesta koulutuksesta kerätään oma palautteensa, Satakunnan Syöpäyhdistyksellä on käytössä vertailukohta josta koulutuksen kehittämistä voidaan jatkuvasti arvioida.