Elämyksellinen verkkomyyntipakkaus Scintilla:lle
Korpela, Milja (2014)
Korpela, Milja
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295399
Tiivistelmä
Verkkokauppa on kasvanut valtavasti, mutta verkkokaupan toimituspakkauksissa huomioidaan harvoin ostoprosessin tärkein osapuoli, asiakas. Nykykuluttamiseen liittyy yhä useammin aineeton lisäarvo ja elämyshakuisuus, minkä vuoksi on tärkeämpää kuin koskaan panostaa asiakkaan kokemukseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ekologisesti saavutettava sekä toimeksiantajan brändiin sopiva verkkomyyntipakkauskonsepti, jossa toteutuu elämyksellinen käyttäjäkokemus. Opinnäytetyö on hankkeistettu pakkaussuunnitteluprojekti, jonka toimeksiantaja on islantilainen sisustustekstiiliyritys Scintilla. Yritys oli valmis investoimaan pakkauksiin taloudellisesti vahvistaakseen brändiään ja erottuakseen kilpailijoistaan.
Pakkaussuunnittelun lähtökohdiksi valittiin toimeksiantajalle tärkeimmät aspektit; helppokäyttöisyys, uudelleenkäyttö sekä ekologisuus. Opinnäytetyö tutkii verkkokauppapakkausten käyttäjäkokemusta ja sitä, miten elämyksellisyyttä voidaan tuottaa pakkauksiin muotoilun keinoin. Tutkimusongelmiksi muodostuivat käyttäjälähtöisyyden sekä elämyksellisyyden puutteet verkkomyyntipakkauksissa.
Opinnäytetyössä verkkomyyntipakkauksen käyttäjäkokemusta tutkitaan kvalitatiivisilla menetelmillä, kuten case- tutkimuksella sekä kvantitatiivisella käyttäjätutkimuksella. Opinnäytetyön kirjallinen osuus tutustuttaa lukijan koko pakkaussuunnitteluprosessiin - taustatutkimuksesta luonnoksiin sekä valmiiseen pakkausprototyyppiin.
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ekologisesti saavutettava sekä toimeksiantajan brändiin sopiva verkkomyyntipakkauskonsepti, jossa toteutuu elämyksellinen käyttäjäkokemus. Opinnäytetyö on hankkeistettu pakkaussuunnitteluprojekti, jonka toimeksiantaja on islantilainen sisustustekstiiliyritys Scintilla. Yritys oli valmis investoimaan pakkauksiin taloudellisesti vahvistaakseen brändiään ja erottuakseen kilpailijoistaan.
Pakkaussuunnittelun lähtökohdiksi valittiin toimeksiantajalle tärkeimmät aspektit; helppokäyttöisyys, uudelleenkäyttö sekä ekologisuus. Opinnäytetyö tutkii verkkokauppapakkausten käyttäjäkokemusta ja sitä, miten elämyksellisyyttä voidaan tuottaa pakkauksiin muotoilun keinoin. Tutkimusongelmiksi muodostuivat käyttäjälähtöisyyden sekä elämyksellisyyden puutteet verkkomyyntipakkauksissa.
Opinnäytetyössä verkkomyyntipakkauksen käyttäjäkokemusta tutkitaan kvalitatiivisilla menetelmillä, kuten case- tutkimuksella sekä kvantitatiivisella käyttäjätutkimuksella. Opinnäytetyön kirjallinen osuus tutustuttaa lukijan koko pakkaussuunnitteluprosessiin - taustatutkimuksesta luonnoksiin sekä valmiiseen pakkausprototyyppiin.