Vain huvin vuoksi : Asiakasprofiili ja motivaatiotekijät sisähuvipuisto Funparkissa
Kuusiniemi, Sari; Leikas, Johanna (2014)
Kuusiniemi, Sari
Leikas, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295383
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yrityksen asiakasprofiilia ja tutkia, millaiset tekijät motivoivat asiakkaita saapumaan sisähuvipuisto Funparkiin. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Funpark sisähuvipuisto Oy, joka toimii Lempäälän Ideaparkissa. Funpark sisähuvipuisto Oy on Pohjois-Euroopan suurin sisähuvipuisto.
Tavoitteena on tuottaa sellaista tietoa yrityksen asiakasprofiilista ja asiakkaiden motiiveista, mikä voisi olla hyödyllistä Funparkille markkinoinnissa, asiakassuhteiden ylläpitämisessä sekä toiminnan kehittämisessä.
Aineistonkeruumenetelmänä olivat haastattelut, havainnointi sekä kyselytutkimus. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Kyselylomake oli puolistrukturoitu, sillä se sisälsi pääasiallisesti monivalintakysymyksiä, mutta myös avoimia kysymyksiä. Funparkin henkilökunta jakoi lomaketta lipunmyynnin yhteydessä. Kyselylomakkeita jaettiin kuukauden ajan joulu–tammikuussa ja vastausprosentti oli 30. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin motivaatioteorioita sekä asiakasprofiloinnin teorioita yhdessä näihin liittyvien käsitteistöjen kanssa.
Tutkimuksen perusteella tyypillinen Funparkissa vieraileva seurue on pirkanmaalainen ja siihen kuuluu kaksi aikuista ja kaksi lasta, jotka ovat iältään 7–13-vuotiaita. Funparkista on yleisimmin kuultu ystäviltä tai tuttavilta ja siellä vieraillaan noin kerran puolessa vuodessa. Päätös saapua vierailulle on syntynyt samalla viikolla ja vierailupäivä on lauantai. Vierailun yhteydessä asioidaan yleensä myös muissa Ideaparkin liikkeissä.
Asiakasta on eniten motivoinut vierailulle Funparkin sijainti, lasten toive sekä aikaisemmat kokemukset. Vähiten päätökseen ovat vaikuttaneet kahvilan ja ravintolan tuotteet ja palvelut sekä syntymäpäivien järjestäminen.
Tavoitteena on tuottaa sellaista tietoa yrityksen asiakasprofiilista ja asiakkaiden motiiveista, mikä voisi olla hyödyllistä Funparkille markkinoinnissa, asiakassuhteiden ylläpitämisessä sekä toiminnan kehittämisessä.
Aineistonkeruumenetelmänä olivat haastattelut, havainnointi sekä kyselytutkimus. Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Kyselylomake oli puolistrukturoitu, sillä se sisälsi pääasiallisesti monivalintakysymyksiä, mutta myös avoimia kysymyksiä. Funparkin henkilökunta jakoi lomaketta lipunmyynnin yhteydessä. Kyselylomakkeita jaettiin kuukauden ajan joulu–tammikuussa ja vastausprosentti oli 30. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin motivaatioteorioita sekä asiakasprofiloinnin teorioita yhdessä näihin liittyvien käsitteistöjen kanssa.
Tutkimuksen perusteella tyypillinen Funparkissa vieraileva seurue on pirkanmaalainen ja siihen kuuluu kaksi aikuista ja kaksi lasta, jotka ovat iältään 7–13-vuotiaita. Funparkista on yleisimmin kuultu ystäviltä tai tuttavilta ja siellä vieraillaan noin kerran puolessa vuodessa. Päätös saapua vierailulle on syntynyt samalla viikolla ja vierailupäivä on lauantai. Vierailun yhteydessä asioidaan yleensä myös muissa Ideaparkin liikkeissä.
Asiakasta on eniten motivoinut vierailulle Funparkin sijainti, lasten toive sekä aikaisemmat kokemukset. Vähiten päätökseen ovat vaikuttaneet kahvilan ja ravintolan tuotteet ja palvelut sekä syntymäpäivien järjestäminen.