Sähköisten potilasohjausmenetelmien kehittäminen ennen tekonivelleikkausta
Romppainen, Anne (2014)
Romppainen, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295369
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sähköistä potilasohjausta ennen tekonivelleikkausta Lohjan sairaalassa. Ennen leikkausta tapahtuva ohjaus on erittäin tärkeää potilaan kokonaisvaltaisen hoidon toteutuksen ja onnistumisen kannalta. Potilaan hyvä valmistautuminen tulevaan leikkaukseen helpottaa leikkauksen jälkeistä toipumista kotona. Yhteistyökumppanina tässä työssä oli Laurea Lohjan lisäksi Lohjan sairaalan kirurginen vuodeosasto 3B.
Tämä opinnäytetyö on osa 5 Star Partnership -hanketta, jonka tavoitteena on valmistella sähköisten e-palvelujen käyttöönottoa sekä sähköiseen asiointiin soveltuvien palvelumuotojen kehittämistyötä Lohjan sairaanhoitoalueen eri yksiköiden kanssa. Hanke on EU:n rahoittama ja kestää kaksi vuotta.
Kehittämistyön teoreettinen tietoperusta perustui aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja tutkimuksiin, jotka käsittelivät potilasohjausta, sähköistä potilasohjausta ja polven ja lonkan tekonivelleikkausta. Nykytilan kartoitus tehtiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttämällä ja tiedonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Hoitajilta kerättiin teemahaastattelujen avulla tietoa ohjauksen toteutuksesta, ohjauksen sisällöstä, omista ohjausvalmiuksista ja käytössä olevista ohjausmenetelmistä. Haastateltavia henkilöitä oli viisi ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Tämän työn tuotoksena syntyi kehittämisehdotus, jossa esitettiin jatkotoimenpide-ehdotuksia. Kehittämisehdotuksen keskeinen sisältö koostui Internet-avusteisen potilasohjauksen sisällön suunnittelusta, toteutuksesta sekä henkilökunnan koulutuksesta.
Tulosten ja tuotoksen arvioinnin perusteella kehittämiskohteina ja jatkotoimenpiteinä nähtiin Internet-avusteisen ohjauksen kehittäminen ja aloittaminen, sisällön suunnittelu, toteutus ja henkilökunnan koulutus siihen. Osastolla ei ole tällä hetkellä käytössä Internet-avusteista ohjausta, mutta tulokset viittaavat siihen, että siitä voisi olla tukea henkilökohtaisesti saadulle ohjaukselle. Internet-avusteisen ohjauksen toteutus tulisi aloittaa pienimuotoisesti, eikä se korvaisi missään vaiheessa henkilökohtaista käyntiä ja haastattelua preoperatiivisella poliklinikalla. Ohjausmateriaalin tulee olla kaikkien saatavilla ilman erillistä kirjautumista tai tunnistautumista sekä sen tulee sopia kaikille päälaitteille kuten älypuhelimille ja tableteille. Ohjauksen sisällön tulisi olla samanlainen kuin henkilökohtaisessa ohjauksessa saatujen materiaalien sisältö. Ulkonäköön tulee panostaa, erityisesti fontin kokoon sekä värien ja kuvien käyttöön. Ennen Internet-avusteisen ohjauksen käyttöön ottoa hoitajille tulee järjestää pienimuotoinen koulutus, joka olisi kaikille samanlainen.
Tutkimuksellinen kehittämistyö kohdistui yhteen potilasryhmään, mutta jatkotoimenpiteinä tulevaisuudessa voisi olla Internet-avusteisen potilasohjauksen kehittäminen ja aloittaminen myös muilla potilasryhmillä eri osastoilla.
Tämä opinnäytetyö on osa 5 Star Partnership -hanketta, jonka tavoitteena on valmistella sähköisten e-palvelujen käyttöönottoa sekä sähköiseen asiointiin soveltuvien palvelumuotojen kehittämistyötä Lohjan sairaanhoitoalueen eri yksiköiden kanssa. Hanke on EU:n rahoittama ja kestää kaksi vuotta.
Kehittämistyön teoreettinen tietoperusta perustui aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja tutkimuksiin, jotka käsittelivät potilasohjausta, sähköistä potilasohjausta ja polven ja lonkan tekonivelleikkausta. Nykytilan kartoitus tehtiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttämällä ja tiedonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Hoitajilta kerättiin teemahaastattelujen avulla tietoa ohjauksen toteutuksesta, ohjauksen sisällöstä, omista ohjausvalmiuksista ja käytössä olevista ohjausmenetelmistä. Haastateltavia henkilöitä oli viisi ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Tämän työn tuotoksena syntyi kehittämisehdotus, jossa esitettiin jatkotoimenpide-ehdotuksia. Kehittämisehdotuksen keskeinen sisältö koostui Internet-avusteisen potilasohjauksen sisällön suunnittelusta, toteutuksesta sekä henkilökunnan koulutuksesta.
Tulosten ja tuotoksen arvioinnin perusteella kehittämiskohteina ja jatkotoimenpiteinä nähtiin Internet-avusteisen ohjauksen kehittäminen ja aloittaminen, sisällön suunnittelu, toteutus ja henkilökunnan koulutus siihen. Osastolla ei ole tällä hetkellä käytössä Internet-avusteista ohjausta, mutta tulokset viittaavat siihen, että siitä voisi olla tukea henkilökohtaisesti saadulle ohjaukselle. Internet-avusteisen ohjauksen toteutus tulisi aloittaa pienimuotoisesti, eikä se korvaisi missään vaiheessa henkilökohtaista käyntiä ja haastattelua preoperatiivisella poliklinikalla. Ohjausmateriaalin tulee olla kaikkien saatavilla ilman erillistä kirjautumista tai tunnistautumista sekä sen tulee sopia kaikille päälaitteille kuten älypuhelimille ja tableteille. Ohjauksen sisällön tulisi olla samanlainen kuin henkilökohtaisessa ohjauksessa saatujen materiaalien sisältö. Ulkonäköön tulee panostaa, erityisesti fontin kokoon sekä värien ja kuvien käyttöön. Ennen Internet-avusteisen ohjauksen käyttöön ottoa hoitajille tulee järjestää pienimuotoinen koulutus, joka olisi kaikille samanlainen.
Tutkimuksellinen kehittämistyö kohdistui yhteen potilasryhmään, mutta jatkotoimenpiteinä tulevaisuudessa voisi olla Internet-avusteisen potilasohjauksen kehittäminen ja aloittaminen myös muilla potilasryhmillä eri osastoilla.