Erikoistehosteet Mobiilipeliin
Levonen, Ilja (2014)
Levonen, Ilja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295359
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa erikoistehosteet Blackland Games mobiilipeliin työnimeltään Planet Defender. Tehosteet luodaan Unity-pelinkehitystyökalulla käyttäen moottorista löytyviä particle emittereitä. Tehosteiden suunnittelussa on huomioitava, että tehosteissa käytetään mahdollisimman vähän partikkeleja, sillä kyseessä on mobiililaitteille suunniteltu peli. Mobiilialustoissa ei ole yhtä paljon muistia ja suoritin ei ole yhtä tehokas kuin muissa alustoissa, joten partikkelien määrä tulee minimoida. Blackland Gamesin puolelta ohjaajana toimi art director Tero Kuparinen. En ole tehnyt erikoistehosteita ennen, mutta olen piirtänyt tehosteita digitaalisissa maalauksissa, joten työn aikana olen oppinut animoimaan digitaalisia piirustuksia ja tekemään niistä sprite sheettejä.
Työ keskittyy lähes kaikkiin Planet Defender -pelin maailmassa tapahtuviin erikoistehosteisiin, kuten aseiden ammuksiin ja alusten räjähdyksiin. Suurin osa tehosteista luodaan tekemällä joko sprite-animaatioita tai käyttämällä tekstuureita Unityn emittereissä. En keskity ohjelmoitaviin tehosteisiin opinnäytetyössäni, sillä en käyttänyt niitä missään vaiheessa työharjoitteluani. Tutkin 2D-animaatioon ja erikoistehosteanimaatioon liittyviä työskentelytapoja sekä Unityn partikkeli-työkaluja.
Opinnäytetyön toteutuksessa käytetään Photoshop CS5 kuvankäsittelyohjelmaa ja Unity-pelimoottoria sekä Blender ohjelmistoa 3D-mallinnusta vaativissa tehosteissa. Animaation luonti tapahtuu luomalla sprite-animaatioita Photoshopissa ja Unityn partikkeli-emitterissä.
Työ keskittyy lähes kaikkiin Planet Defender -pelin maailmassa tapahtuviin erikoistehosteisiin, kuten aseiden ammuksiin ja alusten räjähdyksiin. Suurin osa tehosteista luodaan tekemällä joko sprite-animaatioita tai käyttämällä tekstuureita Unityn emittereissä. En keskity ohjelmoitaviin tehosteisiin opinnäytetyössäni, sillä en käyttänyt niitä missään vaiheessa työharjoitteluani. Tutkin 2D-animaatioon ja erikoistehosteanimaatioon liittyviä työskentelytapoja sekä Unityn partikkeli-työkaluja.
Opinnäytetyön toteutuksessa käytetään Photoshop CS5 kuvankäsittelyohjelmaa ja Unity-pelimoottoria sekä Blender ohjelmistoa 3D-mallinnusta vaativissa tehosteissa. Animaation luonti tapahtuu luomalla sprite-animaatioita Photoshopissa ja Unityn partikkeli-emitterissä.