Myynninedistämiskierroksen suunnittelu ja toteutus Herra Hakkaraisen talolle
Lahti, Sonja (2014)
Lahti, Sonja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295351
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli myynninedistämiskierroksen suunnittelu ja toteutus Herra Hakkaraisen talolle Raumalla ja Turussa. Herra Hakkaraisen talo on Sastamalassa sijaitseva, Mauri Kunnaksen kirjoihin perustuva matkailukohde, jota ylläpitää Taito Satakunta Ry. Sen kohderyhmänä ovat lapsiperheet, ala-asteet ja päiväkodit sekä erilaiset seurat ja ryhmät. Valitsin kohderyhmäkseni lapsiperheet alueilla, joilla Herra Hakkaraisen talo ei ole vielä niin laajasti tunnettu. Kohdealueet päätimme yhdessä Herra Hakkaraisen talon henkilökunnan kanssa. Herra Hakkaraisen talo koki hyötyneensä aikaisemmin ostoskeskuksiin suuntautuneista promootiovierailuista, joten se edesauttoi päätöksen syntymistä samankaltaisten vierailujen järjestämisestä.
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen opinnäytetyö. Siihen kuului kierroksen suunnittelu, toteutus ja raportointi. Toteutusosia oli yhteensä kolme: kaksi ostoskeskusta Turun alueella ja yksi Raumalla. Tavoitteenani oli pitkällä aikavälillä edistää Herra Hakkaraisen talon myyntiä lisäämällä asiakasmäärää, ja lyhyellä aikavälillä lisätä ihmisten tietoisuutta Herra Hakkaraisen talosta kohdealueilla. Tavoitteenani oli myös selvittää tällaisen myynninedistämiskierroksen järjestämisestä syntyvää työmäärää. Havainnoin myös sitä, miten ihmiset ottavat vastaan tietoja arkisessa ympäristössä, kun mukana on hyvin tunnettu satuhahmo.
Opinnäytetyön toteutusosa onnistui hyvin. Lapset innostuivat Herra Hakkaraisesta suuresti, ja heidän innostuksensa kautta myös aikuiset kiinnostuivat asiastani. Kun mukanani oli elämystekijä, Herra Hakkarainen, se vapautti tunnelmaa ja auttoi jakamaan tietoa matkailukohteesta. Sain tilaisuuden keskustella lukuisten ihmisten kanssa ja jaoin paljon esitteitä. Sain selville, että vaikka yllättävän moni Turussa ja Raumalla oli kuullut Herra Hakkaraisen talosta, heidän tietonsa saattoivat olla virheellisiä tai mielikuvansa paikasta väärä. Pystyin siis korjaamaan sekä ihmisten tietoja että mielikuvia. Sain talolle luultavasti myös uusia asiakkaita kierroksen ansiosta: kaikki arvonnassa voittaneet käyttivät vapaalippunsa ja keskustellessani asiakkaiden kanssa muutamat olivat tehneet vierailupäätöksensä suoraan ostoskeskuskohtaamisen perusteella.
Saaduista tuloksista voidaan päätellä, että ostoskeskuksiin suuntautuvat myynninedistämisvierailut ovat hyödyllisiä, ja ajavat Herra Hakkaraisen talon etua. Ne auttavat sekä tietoisuuden että tiedon tason nostamisessa, ja edistävät talon myyntiä.
Opinnäytetyöni oli toiminnallinen opinnäytetyö. Siihen kuului kierroksen suunnittelu, toteutus ja raportointi. Toteutusosia oli yhteensä kolme: kaksi ostoskeskusta Turun alueella ja yksi Raumalla. Tavoitteenani oli pitkällä aikavälillä edistää Herra Hakkaraisen talon myyntiä lisäämällä asiakasmäärää, ja lyhyellä aikavälillä lisätä ihmisten tietoisuutta Herra Hakkaraisen talosta kohdealueilla. Tavoitteenani oli myös selvittää tällaisen myynninedistämiskierroksen järjestämisestä syntyvää työmäärää. Havainnoin myös sitä, miten ihmiset ottavat vastaan tietoja arkisessa ympäristössä, kun mukana on hyvin tunnettu satuhahmo.
Opinnäytetyön toteutusosa onnistui hyvin. Lapset innostuivat Herra Hakkaraisesta suuresti, ja heidän innostuksensa kautta myös aikuiset kiinnostuivat asiastani. Kun mukanani oli elämystekijä, Herra Hakkarainen, se vapautti tunnelmaa ja auttoi jakamaan tietoa matkailukohteesta. Sain tilaisuuden keskustella lukuisten ihmisten kanssa ja jaoin paljon esitteitä. Sain selville, että vaikka yllättävän moni Turussa ja Raumalla oli kuullut Herra Hakkaraisen talosta, heidän tietonsa saattoivat olla virheellisiä tai mielikuvansa paikasta väärä. Pystyin siis korjaamaan sekä ihmisten tietoja että mielikuvia. Sain talolle luultavasti myös uusia asiakkaita kierroksen ansiosta: kaikki arvonnassa voittaneet käyttivät vapaalippunsa ja keskustellessani asiakkaiden kanssa muutamat olivat tehneet vierailupäätöksensä suoraan ostoskeskuskohtaamisen perusteella.
Saaduista tuloksista voidaan päätellä, että ostoskeskuksiin suuntautuvat myynninedistämisvierailut ovat hyödyllisiä, ja ajavat Herra Hakkaraisen talon etua. Ne auttavat sekä tietoisuuden että tiedon tason nostamisessa, ja edistävät talon myyntiä.