Kuljetus- ja lähetysalueen haarukkatrukkien tämän hetkinen kunto ja vaihtotarpeen määrittäminen
Pohjanen, Jukka (2014)
Pohjanen, Jukka
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295349
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Outokumpu Stainless oy:lle, Tornion tehtaalle ja siellä kuljetus- ja lähetysosastolle. Kuljetus- ja lähetysosasto vastaa tehdasalueella ja kylmävalssaamoilla 1 ja 2 tapahtuvasta materiaaliliikenteestä sekä terästuotteiden lähetystoiminnasta asiakkaille. Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli saada selvitettyä kuljetus- ja lähetysalueen käytössä olevan trukkikaluston tämän hetkinen kunto koneiden huoltohistorian ja käyttäjähaastatteluiden avulla. Toisena tavoitteena oli selvittää myös trukkikaluston vaihtotarve ja todellinen optimaalinen koneiden vaihtoväli tulevaisuudessa. Tehtävänä oli myös käydä läpi trukkeihin suoritettava päivittäistarkistuslistan ajanmukaisuus.
Työ aloitettiin perehtymällä koneiden huoltohistoriaan kunnossapidon tietojärjestelmän avulla, josta koneiden historiatietoja löytyy vuodesta 2003 lähtien. Samaan aikaan aloitettiin myös haastattelut trukkien kuljettajille ja huoltohenkilöstölle koneiden tämän hetkisestä kunnosta heidän mielestään. Kunnossapidon ja trukkien teoria pohjautuu alan keskeiseen kirjallisuuteen.
Tutkimuksessa selvisi koneiden tämän hetkinen kunto ja todelliset käyttötuntimäärät. Siitä selvisi myös, mitkä koneet ovat välittömän vaihdon tai peruskorjauksen tarpeessa. Kävi myös ilmi, että joidenkin koneiden päivittäistarkastuksiin olisi lisättävä tarkastuskohteita.
Työn tuloksena saatiin dokumentoitua taulukoiksi koneiden huolto- ja korjauskustannukset vuosittain ja suurimmat varaosakustannukset konekohtaisesti. Työssä saatiin selville missä järjestyksessä koneita kannatta ryhtyä uusimaan tulevaisuudessa. Työssä saatiin myös selville trukkien optimaalinen vaihtoväli.
Työ aloitettiin perehtymällä koneiden huoltohistoriaan kunnossapidon tietojärjestelmän avulla, josta koneiden historiatietoja löytyy vuodesta 2003 lähtien. Samaan aikaan aloitettiin myös haastattelut trukkien kuljettajille ja huoltohenkilöstölle koneiden tämän hetkisestä kunnosta heidän mielestään. Kunnossapidon ja trukkien teoria pohjautuu alan keskeiseen kirjallisuuteen.
Tutkimuksessa selvisi koneiden tämän hetkinen kunto ja todelliset käyttötuntimäärät. Siitä selvisi myös, mitkä koneet ovat välittömän vaihdon tai peruskorjauksen tarpeessa. Kävi myös ilmi, että joidenkin koneiden päivittäistarkastuksiin olisi lisättävä tarkastuskohteita.
Työn tuloksena saatiin dokumentoitua taulukoiksi koneiden huolto- ja korjauskustannukset vuosittain ja suurimmat varaosakustannukset konekohtaisesti. Työssä saatiin selville missä järjestyksessä koneita kannatta ryhtyä uusimaan tulevaisuudessa. Työssä saatiin myös selville trukkien optimaalinen vaihtoväli.