Kahvilan kysynnän ja kilpailutilanteen selvittäminen
Toikkanen, Sini; Väänänen, Eeva (2014)
Toikkanen, Sini
Väänänen, Eeva
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295339
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kahvilayrityksen kysynnän ja kilpailutilanteen selvittäminen eli onko kahvilayrityksen perustaminen kannattavaa Helsingin Vallilaan. Yrityksen toimiala määritellään tilastoluokituksen mukaisesti, harjoitettavan taloudellisen toiminnan perusteella. Kahvilayritys luokitellaan toimialaluokituksen mukaisesti majoitus- ja ravit-semustoiminnan alle ravitsemistoimialaan ja se kuuluu myös henkilökohtaisiin palveluihin eli on palveluyritys.
Palveluyrityksen ydintuote on palvelu ja suuri kannattavuuden tekijä onkin asiakkaiden tyytyväisyys koettuun palveluun. Kannattavuus, tuottavuus, maksukykyisyys sekä vaka-varaisuus ovat yrityksen tärkeimpiä taloudellisia tavoitteita. Lisäksi liiketoiminnan onnistumisen edellytyksenä ovat myös selkeä toiminta-ajatus, huolellisesti tehty liiketoimintasuunnitelma, oikean yritysmuodon valinta sekä kilpailutilanteen selvittäminen. Kahvilayritystä perustettaessa täytyy ottaa huomioon myös erilaiset, terveellisyyteen, turvallisuuteen ja toiminnan ympäristövaikutuksiin, liittyvät vaatimukset sekä viranomaisten määräykset ja lainsäädäntö. Näitä voi nimittää institutionaalisiksi tekijöiksi ja yrityksen on toimittava niiden mukaan.
Markkinoiden tutkimisessa käytetään sekä markkina- että markkinointitutkimuksia ja niillä haetaan apua ratkaisujen tekemiseen yrityksessä. Tässä opinnäytetyössä on käytet-ty kvantitatiivista markkinatutkimusta, jonka havaintoaineisto soveltuu määrälliseen, numeeriseen mittaamiseen. Tässä opinnäytetyössä tiedot kerättiin itse tekemällä kirjallinen kysely jalkautumalla Vallilaan 10.3., 11.3. sekä 13.3.2014. Lisäksi kysely laitettiin Vanha Vallila-yhteisön sekä Puu-Vallila ry:n Facebook-sivuille Internet-linkkinä. Tiedonkeruumenetelmänä toteutettiin siis kvantitatiivinen survey-tutkimus.
Monipuolisia vastauksia saatiin monista eri ikäryhmistä, eri elämäntilanteissa olevilta sekä eri mieltymyksiä omaavilta ihmisiltä, jotka asuvat joko Vallilan alueella tai muualla. Vastausten perusteella muodostetuista tuloksista voi huomata, että vastaajat pitävät tuotteiden hintoja melko tärkeinä, mutta laatu ja hyvät, itse tehdyt tuotteet ovat tärkeämpiä. Eli kohtuuhintaisille tuotteille voisi katsoa olevan kysyntää ja laatuun ollaan valmiita panostamaan.
Hyvällä paikalla sijaitsevalla, laadukkaita tuotteita tarjoavalla, viihtyisässä, siistissä sekä rauhallisessa tilassa olevalle kahvilalle on mahdollisesti kysyntää. Tämäkin toteutuu vain, jos itse yrittäjällä on tarpeeksi innostusta lähteä panostamaan täysin omaan yksityiseen kahvilaan ja näin ollen luoda yrityksestään menestyvä ja kannattava.
Palveluyrityksen ydintuote on palvelu ja suuri kannattavuuden tekijä onkin asiakkaiden tyytyväisyys koettuun palveluun. Kannattavuus, tuottavuus, maksukykyisyys sekä vaka-varaisuus ovat yrityksen tärkeimpiä taloudellisia tavoitteita. Lisäksi liiketoiminnan onnistumisen edellytyksenä ovat myös selkeä toiminta-ajatus, huolellisesti tehty liiketoimintasuunnitelma, oikean yritysmuodon valinta sekä kilpailutilanteen selvittäminen. Kahvilayritystä perustettaessa täytyy ottaa huomioon myös erilaiset, terveellisyyteen, turvallisuuteen ja toiminnan ympäristövaikutuksiin, liittyvät vaatimukset sekä viranomaisten määräykset ja lainsäädäntö. Näitä voi nimittää institutionaalisiksi tekijöiksi ja yrityksen on toimittava niiden mukaan.
Markkinoiden tutkimisessa käytetään sekä markkina- että markkinointitutkimuksia ja niillä haetaan apua ratkaisujen tekemiseen yrityksessä. Tässä opinnäytetyössä on käytet-ty kvantitatiivista markkinatutkimusta, jonka havaintoaineisto soveltuu määrälliseen, numeeriseen mittaamiseen. Tässä opinnäytetyössä tiedot kerättiin itse tekemällä kirjallinen kysely jalkautumalla Vallilaan 10.3., 11.3. sekä 13.3.2014. Lisäksi kysely laitettiin Vanha Vallila-yhteisön sekä Puu-Vallila ry:n Facebook-sivuille Internet-linkkinä. Tiedonkeruumenetelmänä toteutettiin siis kvantitatiivinen survey-tutkimus.
Monipuolisia vastauksia saatiin monista eri ikäryhmistä, eri elämäntilanteissa olevilta sekä eri mieltymyksiä omaavilta ihmisiltä, jotka asuvat joko Vallilan alueella tai muualla. Vastausten perusteella muodostetuista tuloksista voi huomata, että vastaajat pitävät tuotteiden hintoja melko tärkeinä, mutta laatu ja hyvät, itse tehdyt tuotteet ovat tärkeämpiä. Eli kohtuuhintaisille tuotteille voisi katsoa olevan kysyntää ja laatuun ollaan valmiita panostamaan.
Hyvällä paikalla sijaitsevalla, laadukkaita tuotteita tarjoavalla, viihtyisässä, siistissä sekä rauhallisessa tilassa olevalle kahvilalle on mahdollisesti kysyntää. Tämäkin toteutuu vain, jos itse yrittäjällä on tarpeeksi innostusta lähteä panostamaan täysin omaan yksityiseen kahvilaan ja näin ollen luoda yrityksestään menestyvä ja kannattava.