Hampaiston ja leukojen kartiokeilatietokonetomografiakuvaus – opas laitetta käyttäville ammattilaisille
Asp, Jonna; Ukkonen, Jenni (2014)
Asp, Jonna
Ukkonen, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295334
Tiivistelmä
Kartiokeilatietokonetomografia (KKTT) on suhteellisen uusi röntgenkuvausmenetelmä ja tulevaisuudessa on todennäköistä, että tutkimusten määrä tulee lisääntymään. KKTT-tutkimukset ovat lisätutkimuksia tukemaan perinteisiä hammaskuvantamismenetelmiä. Verrattuna perinteisiin menetelmiin KKTT-tutkimuksesta aiheutuva säteilyannos on huomattavasti suurempi. Siksi on kiinnitettävä erityistä huomiota KKTT-laitteen käyttöön sekä säteilyn optimointiin.
Opinnäytetyömme tarkoitus on tuottaa hampaiston ja leukojen KKTT-käyttöopas, jonka tavoitteena on auttaa laitteen käyttöä aloittavia terveydenhuollon ammattilaisia perehtymään kartiokeilatietokonetomografiaan. Käyttöopas on tuotettu yhteistyössä Ylioppilaiden Terveydenhoitosäätiön(YTHS) kanssa sekä osana Evidence based quality assurance in digital dental imaging (EQD) -hanketta. Kansainvälisen EQD-hankkeen tarkoitus on tuottaa opetusmateriaalia näyttöön perustuvasta digitaalisesta hammaskuvantamisesta ja sen laadunvarmistuksesta väestön säteilyannoksen vähentämiseksi. Käyttöoppaan sisältö on laadittu yhteistyössä YTHS:n kuvantamisen henkilökunnan käytännön tietotaidon, sekä EQD-hanketta koordinoivien henkilöiden palautteen avulla.
Opinnäytetyökokonaisuutemme rakentuu suomen- ja englanninkielisestä hampaiston ja leukojen KKTT-käyttöoppaasta, sekä kirjallisesta osuudesta. Käyttöoppaat sisältävät olennaista tietoa KKTT:sta, yksikohtaisia kuvia laitteesta, tutkimuksen indikaatiot, tietoa tutkimukseen valmistautumisesta, potilaan asettelemisesta alaviisaudenhampaan tutkimukseen ja tietoa kuvaamisesta sekä säteilystä. Kirjallinen osuus tukee käyttöoppaan sisältöä ja tuo lisätietoa laitteen toimintaperiaatteista, säteilynkäytöstä sekä tutkimuksen oikeutuksesta. Opinnäytetyössä kerromme lisäksi projektityöskentelyn ja käyttöoppaan työstämisen eri vaiheista.
Opinnäytetyötämme voi käyttää opetusmateriaalina sekä perehdytyskäytössä. Käyttöopas on suunniteltu tulostettavaan muotoon, joten sen voi ottaa helposti mukaan käytännön harjoitteluun. Kehitysehdotuksenamme käyttöoppaan osalta on jatkaa työstämistä laajemmaksi kokonaisuudeksi ja tutkia käyttöoppaan hyödyllisyyttä käytännössä sekä opetuksessa.
Opinnäytetyömme tarkoitus on tuottaa hampaiston ja leukojen KKTT-käyttöopas, jonka tavoitteena on auttaa laitteen käyttöä aloittavia terveydenhuollon ammattilaisia perehtymään kartiokeilatietokonetomografiaan. Käyttöopas on tuotettu yhteistyössä Ylioppilaiden Terveydenhoitosäätiön(YTHS) kanssa sekä osana Evidence based quality assurance in digital dental imaging (EQD) -hanketta. Kansainvälisen EQD-hankkeen tarkoitus on tuottaa opetusmateriaalia näyttöön perustuvasta digitaalisesta hammaskuvantamisesta ja sen laadunvarmistuksesta väestön säteilyannoksen vähentämiseksi. Käyttöoppaan sisältö on laadittu yhteistyössä YTHS:n kuvantamisen henkilökunnan käytännön tietotaidon, sekä EQD-hanketta koordinoivien henkilöiden palautteen avulla.
Opinnäytetyökokonaisuutemme rakentuu suomen- ja englanninkielisestä hampaiston ja leukojen KKTT-käyttöoppaasta, sekä kirjallisesta osuudesta. Käyttöoppaat sisältävät olennaista tietoa KKTT:sta, yksikohtaisia kuvia laitteesta, tutkimuksen indikaatiot, tietoa tutkimukseen valmistautumisesta, potilaan asettelemisesta alaviisaudenhampaan tutkimukseen ja tietoa kuvaamisesta sekä säteilystä. Kirjallinen osuus tukee käyttöoppaan sisältöä ja tuo lisätietoa laitteen toimintaperiaatteista, säteilynkäytöstä sekä tutkimuksen oikeutuksesta. Opinnäytetyössä kerromme lisäksi projektityöskentelyn ja käyttöoppaan työstämisen eri vaiheista.
Opinnäytetyötämme voi käyttää opetusmateriaalina sekä perehdytyskäytössä. Käyttöopas on suunniteltu tulostettavaan muotoon, joten sen voi ottaa helposti mukaan käytännön harjoitteluun. Kehitysehdotuksenamme käyttöoppaan osalta on jatkaa työstämistä laajemmaksi kokonaisuudeksi ja tutkia käyttöoppaan hyödyllisyyttä käytännössä sekä opetuksessa.