Röntgenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia opiskelijaohjauksesta natiivikuvantamisen ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa
Harjunen, Minna; Leppänen, Eliisa; Tamminen, Erna (2014)
Harjunen, Minna
Leppänen, Eliisa
Tamminen, Erna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295333
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa röntgenhoitajaopiskelijan ja ohjaajan välisestä ohjaussuhteesta natiivikuvantamisen harjoittelussa. Lähestyimme asiaa röntgenhoitajaopiskelijoiden näkökulmasta. Halusimme tietää, millaisia kokemuksia heillä oli ohjaus-suhteesta ensimmäisessä ammatillisessa harjoittelussa ja kokivatko he siinä olevan jotakin kehitettävää. Aineisto kerättiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttämällä. Haastattelimme seitsemää toisen lukuvuoden röntgenhoitajaopiskelijaa teemahaastattelun avulla. Haastateltavat olivat Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoita. Toteutimme haastattelut yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.Tuloksista ilmeni, että opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen ja ohjaussuhteeseen.Toimivan ohjaussuhteen tekijöiksi opiskelijat mainitsivat avoimuuden ja vastavuoroisuuden. Opiskelijat pitivät hyvänä ohjausta, joka oli luonteeltaan rentoa. Opiskelijat kokivat yleensä, että he saivat keskittyä rauhassa oppimiseen. Joitakin ongelmatilanteita kuitenkin esiintyi harjoittelupaikoissa. Ohjaussuhteeseen vaikutti negatiivisesti ohjaajan motivaation puute, kiire ja työpaikan huono ilmapiiri. Harjoittelupaikan huono ilmapiiri vaikutti esimerkiksi siten, että opiskelija ei uskaltanut kysyä asioista eikä hän löytänyt omaa paikkaansa työyhteisössä. Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää työelämän edustajat ja etenkin opiskelijoita ohjaavat henkilöt työyhteisössä. Työstämme saa uutta tietoa liittyen natiivikuvantamisen har-joittelun ohjaukseen. Opiskelijoiden kokemusten perusteella harjoittelun käytäntöjä voidaan edelleen kehittää.