Suomi ruokamatkailumaana: haasteet ja mahdollisuudet yritysten näkökulmasta
Petersen, Sonja; Salminen, Salla (2014)
Petersen, Sonja
Salminen, Salla
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295279
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää suomalaisen ruokamatkailun haasteita ja mahdollisuuksia matkailuyritysten näkökulmasta. Työ on tehty osana HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun RUOKA&MATKAILU-hanketta. Hankkeen tavoitteena on aut-taa suomalaisia matkailuyrityksiä kehittämään ruokatuotettaan osaksi elämyksellistä matkailutuotetta.
Tutkimuksen kohteena ovat 14 suomalaisen kaupunkien ulkopuolisen ruokamatkailuyri-tyksen teemahaastattelut. Haastattelut toteutettiin 21.8.2012–20.4.2013, hankkeen projektipäällikkö Kristiina Havaksen ja tutkija Kristiina Jaakonahon toimesta. Haastateltavat olivat päättävässä asemassa yrityksessä. Haastatteluja analysoidaan laadullisesti, teemoittelun avulla. Työn teemat ovat asiakasymmärrys, tuotteistaminen, elämyksellisyys, yhteistyö ja saavutettavuus.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on koottu aineistolähtöisesti. Viitekehyksessä käsitellään ruokamatkailun nykytilaa ja aiempaa tutkimusta, palvelumuotoilua ja siihen liittyviä työkaluja, kuten asiakasymmärrystä, asiakasprofiilia ja palvelupolkua. Viitekehyksessä kerrotaan myös tuotteistamisesta, elämyksellisyydestä, yhteistyöstä sekä saavutettavuudesta ja markkinoinnista.
Tuloksista käy ilmi, että varsinaista ruokamatkailua ei ole, mutta ruoka on tärkeä osa toimintaa. Lähiruoka ja tarinat, joiden taustalla on paikallinen historia, tekevät tuotteesta erityisen. Hyvän tuotteen luomisen pohjalle tarvitaan myös syvällistä ymmärrystä asiakkaista. Sen avulla voidaan parantaa asiakaskokemusta alusta loppuun, markkinoinnista lähtien. Toimiva yhteistyö lisäisi keskinäistä ylpeyttä ja identiteettiä sekä vähentäisi työtaakkaa.
Tutkimuksen kohteena ovat 14 suomalaisen kaupunkien ulkopuolisen ruokamatkailuyri-tyksen teemahaastattelut. Haastattelut toteutettiin 21.8.2012–20.4.2013, hankkeen projektipäällikkö Kristiina Havaksen ja tutkija Kristiina Jaakonahon toimesta. Haastateltavat olivat päättävässä asemassa yrityksessä. Haastatteluja analysoidaan laadullisesti, teemoittelun avulla. Työn teemat ovat asiakasymmärrys, tuotteistaminen, elämyksellisyys, yhteistyö ja saavutettavuus.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on koottu aineistolähtöisesti. Viitekehyksessä käsitellään ruokamatkailun nykytilaa ja aiempaa tutkimusta, palvelumuotoilua ja siihen liittyviä työkaluja, kuten asiakasymmärrystä, asiakasprofiilia ja palvelupolkua. Viitekehyksessä kerrotaan myös tuotteistamisesta, elämyksellisyydestä, yhteistyöstä sekä saavutettavuudesta ja markkinoinnista.
Tuloksista käy ilmi, että varsinaista ruokamatkailua ei ole, mutta ruoka on tärkeä osa toimintaa. Lähiruoka ja tarinat, joiden taustalla on paikallinen historia, tekevät tuotteesta erityisen. Hyvän tuotteen luomisen pohjalle tarvitaan myös syvällistä ymmärrystä asiakkaista. Sen avulla voidaan parantaa asiakaskokemusta alusta loppuun, markkinoinnista lähtien. Toimiva yhteistyö lisäisi keskinäistä ylpeyttä ja identiteettiä sekä vähentäisi työtaakkaa.