Bedömning av finmotorik med MfunPS : Finländska barns resultat i origamiuppgifterna
Sund, Pia-Maria (2014)
Sund, Pia-Maria
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285228
Tiivistelmä
Sensorisen Integraation Terapian Yhdistys ry toivoi saavansa Miller function & participation scalesin origamitehtävät tutkittua Suomalaisilla lapsilla. Tämän opinnäytetyön tarkoitus, oli näin ollen kartoittaa suomalaisten viisivuotiaiden tuloksia Miller function & participation scalesin origamitehtävissä. Tutkimuskysymykset olivat: Minkälaiset tulokset nämä suomalaiset lapset saavat origamitehtävien eri arviointi osista,eli motorisesta tarkkuudesta, bilateraalisesta koordinaatiosta, motorisesta suunnittelusta, sekä origamitehtävän kokonaispisteistä. Tutkimukseen osallistui eri puolilta Vaasaa 45 viisivuotiasta lasta, joilla normaali motorinen kehitys. Tiedon kerääminen tapahtui arviointimenetelmän ohjeiden mukaisesti. Kerätty tieto analysointiin sittemmin kvantitatiivisesti. Arviointimenetelmän standardisoinnista saadut tulokset eivät olleet saatavissa, joten amerikkalaisten lapsien ja suomalaisten lapsien tulokset eivät olleet verrattavissa. Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että suomalaiset viisivuotiaat lapset saivat huonommat tulokset motorisesta tarkkuudesta, kuin motorisesta suunnittelusta. Motorisen tarkkuuden pisteet saavuttivat keskimäärin ainoastaan yhden
kuudesosan korkeimmasta mahdollisesta pistemäärästä, kun taas motorisesta suunnittelusta pisteet saavuttivat puolet korkeimmasta mahdollisesta pistemäärästä. Origamitehtävien kokonaispisteet, jotka nousivat hieman sen takia, että kaikki
osallistujat saivat täydet pisteet bilateraalisesta koordinaatiosta, olivat keskimäärin hieman alle puolet korkeimmasta mahdollisesta pistemäärästä. Tulokset tästä
tutkimuksesta antavat toimintaterapeuteille viitearvoja normaalin motorisen kehityksen omaavista viisivuotiaiden suomalaisten lapsien tuloksista origamitehtävissä.
kuudesosan korkeimmasta mahdollisesta pistemäärästä, kun taas motorisesta suunnittelusta pisteet saavuttivat puolet korkeimmasta mahdollisesta pistemäärästä. Origamitehtävien kokonaispisteet, jotka nousivat hieman sen takia, että kaikki
osallistujat saivat täydet pisteet bilateraalisesta koordinaatiosta, olivat keskimäärin hieman alle puolet korkeimmasta mahdollisesta pistemäärästä. Tulokset tästä
tutkimuksesta antavat toimintaterapeuteille viitearvoja normaalin motorisen kehityksen omaavista viisivuotiaiden suomalaisten lapsien tuloksista origamitehtävissä.