Sisäisen viestinnän ja vuorovaikutuksen parantaminen tietotekniikan palvelualan asiantuntijaorganisaatiossa
Tukiainen, Jarno (2014)
Tukiainen, Jarno
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285223
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ja kehitetään tietotekniikan palvelualalla toimivan joensuulaisen PK-yrityksen viestinnän ja vuorovaikutuksen nykytilaa ja rakenteita. Tavoitteena opinnäytetyöllä on kehittää organisaatiolle toimivia malleja viestinnän- ja vuorovaikutuksen tehostamiseksi sekä vahvistaa organisaation kulttuuria siten, että henkilöstö toimisi tehokkaammin sosiaalisena yksikkönä.
Tutkimustyössä haastateltiin toimeksiantajan henkilöstöä, jotta pystyttiin muodostamaan kuva viestinnän ja vuorovaikutuksen nykykäytänteistä. Aineisto kerättiin sattumanvaraisesti läpi organisaatiorakenteen ja haastattelut pidettiin hyvin avoimena
mahdollisen hiljaisen tiedon esiin nostamiseksi. Lopuksi haastatteluaineistosta muodostettiin kehittymissuunnitelma kirjallisuutta käyttäen. Tähän kerättiin haastattelussa keskeisimpinä osina nousseet kehittämiskohteet ja luotiin näille sekä kulttuurilliset että rakenteelliset kehittämissuunnitelmat. Suunnitelmien jalkautus itsessään jää toimeksiantajan jatkokehitystoimeksi ja sen jalkauttamiseen suositellaan edelleen henkilöstön osallistamista suuremman sitoutumisasteen saavuttamiseksi.
Osa opinnäytetyön kehittämiskohteista on lähtenyt etenemään jo opinnäytetyöprosessin aikana erillisinä toimintoinaan. Tätä vasten peilaten tiedonkeruu ja suunnitelmaan valitut kehittämiskohteet ja tavat voidaan katsoa onnistuneiksi sekä hyväksytyksi toimeksiantajan organisaatiossa.
Tutkimustyössä haastateltiin toimeksiantajan henkilöstöä, jotta pystyttiin muodostamaan kuva viestinnän ja vuorovaikutuksen nykykäytänteistä. Aineisto kerättiin sattumanvaraisesti läpi organisaatiorakenteen ja haastattelut pidettiin hyvin avoimena
mahdollisen hiljaisen tiedon esiin nostamiseksi. Lopuksi haastatteluaineistosta muodostettiin kehittymissuunnitelma kirjallisuutta käyttäen. Tähän kerättiin haastattelussa keskeisimpinä osina nousseet kehittämiskohteet ja luotiin näille sekä kulttuurilliset että rakenteelliset kehittämissuunnitelmat. Suunnitelmien jalkautus itsessään jää toimeksiantajan jatkokehitystoimeksi ja sen jalkauttamiseen suositellaan edelleen henkilöstön osallistamista suuremman sitoutumisasteen saavuttamiseksi.
Osa opinnäytetyön kehittämiskohteista on lähtenyt etenemään jo opinnäytetyöprosessin aikana erillisinä toimintoinaan. Tätä vasten peilaten tiedonkeruu ja suunnitelmaan valitut kehittämiskohteet ja tavat voidaan katsoa onnistuneiksi sekä hyväksytyksi toimeksiantajan organisaatiossa.