Kuinka video muutetaan rahaksi : ansaitsemisen mahdollisuudet Youtubessa
Leinonen, Virpi (2014)
Leinonen, Virpi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285204
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo Youtube-palvelusta ja sen käytöstä ansaitsemisen välineenä. Aihetta käsitellään kirjallisuuskatsauksen keinoin ja Youtuben omaan julkaisumateriaaliin paneutumalla. Kyseinen aihe havaittiin ajankohtaiseksi erityisesti uusien persoonien noustessa julkisuuteen Youtuben avulla, luoden mielikuvaa Youtubesta mahdollisena kokopäivätyönä. Tarkoituksena on luoda lukijalle kuva videontuotantoon sopivien ansaintalogiikkojen käytöstä sekä Youtuben itse tarjoamista ansaitsemisen välineistä.
Työssä esitellään ensin ansaintalogiikkoja käsitteenä ja kerrotaan, mistä tuotteen tai palvelun hinta rakentuu. Ansaitsemisen tavoista syvennytään kahteen, joita voi käyttää suoraan Youtube-videon monetisaatiossa. Nämä keinot ovat mainonta ja sponsorointi. Ansaintalogiikkojen jälkeen paneudutaan Youtuben syntyyn ja kehityshistoriaan. Youtube-luvussa kerrotaan myös sen ilmiöistä ja erilaisista käyttötavoista, kuten viraalit sekä videobloggaaminen. Työstä käy ilmi, että yksi Youtuben suosion salaisuuksista on yleisön mielipiteen kuuleminen. Videot nousevat suosioon omaperäisten ideoiden ja kansainvälisen leviämisen kautta, eivätkä Youtuben johtajien päätöksistä.
Lopuksi tutustutaan Youtuben eri mahdollisuuksiin ansaitsemisessa. Luvussa käydään läpi Youtuben kumppanuusohjelma, sen historia ja keskeiset käytännöt, kuten mainonta sekä kumppanuusohjelman tarjoamat edut kumppaneille. Kumppanuusohjelman lisäksi kerrotaan millaista sponsoritoimintaa Youtubessa on tapana käyttää ja mitä muita ansainnan keinoja Youtube-videolle on.
Opinnäytetyö sopii luettavaksi sosiaalisen median parissa työskenteleville ihmisille, uusista ansaintalogiikoista kiinnostuneille sekä harrastajille, joita kiinnostaa, mistä Youtuben kaltaiset ilmiöt rakentuvat. Työstä käy ilmi, että Youtuben kumppanuusohjelma on kehittynyt nopeaa vauhtia ja kerää ympärilleen päivä päivältä suuremman määrän seuraajia. Työ auttaa Youtuben kumppanuusohjelmaan pyrkiviä ymmärtämään ohjelman kokonaisuutta sekä sitä, mitä kumppanilta vaaditaan.
Työssä esitellään ensin ansaintalogiikkoja käsitteenä ja kerrotaan, mistä tuotteen tai palvelun hinta rakentuu. Ansaitsemisen tavoista syvennytään kahteen, joita voi käyttää suoraan Youtube-videon monetisaatiossa. Nämä keinot ovat mainonta ja sponsorointi. Ansaintalogiikkojen jälkeen paneudutaan Youtuben syntyyn ja kehityshistoriaan. Youtube-luvussa kerrotaan myös sen ilmiöistä ja erilaisista käyttötavoista, kuten viraalit sekä videobloggaaminen. Työstä käy ilmi, että yksi Youtuben suosion salaisuuksista on yleisön mielipiteen kuuleminen. Videot nousevat suosioon omaperäisten ideoiden ja kansainvälisen leviämisen kautta, eivätkä Youtuben johtajien päätöksistä.
Lopuksi tutustutaan Youtuben eri mahdollisuuksiin ansaitsemisessa. Luvussa käydään läpi Youtuben kumppanuusohjelma, sen historia ja keskeiset käytännöt, kuten mainonta sekä kumppanuusohjelman tarjoamat edut kumppaneille. Kumppanuusohjelman lisäksi kerrotaan millaista sponsoritoimintaa Youtubessa on tapana käyttää ja mitä muita ansainnan keinoja Youtube-videolle on.
Opinnäytetyö sopii luettavaksi sosiaalisen median parissa työskenteleville ihmisille, uusista ansaintalogiikoista kiinnostuneille sekä harrastajille, joita kiinnostaa, mistä Youtuben kaltaiset ilmiöt rakentuvat. Työstä käy ilmi, että Youtuben kumppanuusohjelma on kehittynyt nopeaa vauhtia ja kerää ympärilleen päivä päivältä suuremman määrän seuraajia. Työ auttaa Youtuben kumppanuusohjelmaan pyrkiviä ymmärtämään ohjelman kokonaisuutta sekä sitä, mitä kumppanilta vaaditaan.