Demand for luxury cars in China: development, trends and prospects
Heinonen, Tommi (2014)
Heinonen, Tommi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285203
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia luksusautojen kysyntää Kiinassa, ja sitä miten se on kehittynyt, mitä trendisuuntauksia on ja mihin suuntaan kehitys on menossa. Tutkimuksen aihe valikoitui sen kiinnostavuuden ja aiheen ajankohtaisuuden takia. Tavoitteena oli saada selville mikä on kysyntä luksusautoille Kiinassa, minkälaisia ovat luksusautoja ostavat kiinalaiset kuluttajat, mitä trendejä on nähtävissä ja mitä ominaispiirteitä Kiinan markkinoilla on luksusautojen saralla.
Tutkimuksessa käytettiin kuvailevaa tutkimusmallia ja tutkimusmetodi oli kvalitatiivinen, joka valikoitui käytetyksi metodiksi, koska kvalitatiivinen tutkimus kykenee kuvaamaan kulttuurista johtuvia tekijöitä kuten arvoja ja käyttäytymistä. Pääasialliset tietolähteet olivat internet-artikkelit, kirjat ja haastattelut.
Tulokseksi saatiin, että Kiinan luksusautomarkkinat ovat jatkuvassa nousussa ja myyntimäärät tulevat nousemaan tulevaisuudessa huomattavasti ja Kiina on jo monille valmistajille tärkein markkina-alue. Huomioitavaa kuitenkin on, että sisäiset eroavaisuudet ovat Kiinassa suuret ja tästä johtuen Kiinan käsittäminen yhtenäisenä markkina-alueena on ongelmallinen. Kuluttajien mieltymykset ja kulutuskäyttäytyminen poikkeavat toisistaan Kiinan eri osissa. Huomioitavaa on myös, että varallisuuserot Kiinan sisällä vaikuttavat kuluttajien kyvykkyyteen ostaa luksusautoja.
Yleisellä tasolla voidaan tutkimuksen pohjalta todeta, että status on suurin yksittäinen syy miksi kiinalaiset kuluttajat haluavat ostaa luksusautoja. Muut tekijät tulevat vasta kaukana. Tämän vuoksi se, miten kuluttajat näkevät brändin ja brändin imagon ovat ensisijaisia. Kiinalaiset kuluttajat haluavat luksusautolla tuoda esiin omaa persoonallisuuttaan ja täten tietty eksklusiivisuuden mielleyhtymä auton brändiin on tärkeää. Länsimaisiin kuluttajiin verrattuna kiinalaiset ovat myös halukkaampia maksamaan enemmän, jos he uskovat saavansa laatua tai paremman statuksen.
Kiinalaiset kuluttajat suosivat luksusautojen saralla erityisesti ulkomaalaisia merkkejä, joilla on vahvat perinteet. Tutkimuksen pohjalta voidaan myös todeta, että menestyminen Kiinan luksusautomarkkinoilla vaatii johdonmukaisuutta ja sitä, että tietää mille kohderyhmälle haluaa myydä ja, että noudattaa johdonmukaisesti suunnitelmaa.
Tutkimuksessa käytettiin kuvailevaa tutkimusmallia ja tutkimusmetodi oli kvalitatiivinen, joka valikoitui käytetyksi metodiksi, koska kvalitatiivinen tutkimus kykenee kuvaamaan kulttuurista johtuvia tekijöitä kuten arvoja ja käyttäytymistä. Pääasialliset tietolähteet olivat internet-artikkelit, kirjat ja haastattelut.
Tulokseksi saatiin, että Kiinan luksusautomarkkinat ovat jatkuvassa nousussa ja myyntimäärät tulevat nousemaan tulevaisuudessa huomattavasti ja Kiina on jo monille valmistajille tärkein markkina-alue. Huomioitavaa kuitenkin on, että sisäiset eroavaisuudet ovat Kiinassa suuret ja tästä johtuen Kiinan käsittäminen yhtenäisenä markkina-alueena on ongelmallinen. Kuluttajien mieltymykset ja kulutuskäyttäytyminen poikkeavat toisistaan Kiinan eri osissa. Huomioitavaa on myös, että varallisuuserot Kiinan sisällä vaikuttavat kuluttajien kyvykkyyteen ostaa luksusautoja.
Yleisellä tasolla voidaan tutkimuksen pohjalta todeta, että status on suurin yksittäinen syy miksi kiinalaiset kuluttajat haluavat ostaa luksusautoja. Muut tekijät tulevat vasta kaukana. Tämän vuoksi se, miten kuluttajat näkevät brändin ja brändin imagon ovat ensisijaisia. Kiinalaiset kuluttajat haluavat luksusautolla tuoda esiin omaa persoonallisuuttaan ja täten tietty eksklusiivisuuden mielleyhtymä auton brändiin on tärkeää. Länsimaisiin kuluttajiin verrattuna kiinalaiset ovat myös halukkaampia maksamaan enemmän, jos he uskovat saavansa laatua tai paremman statuksen.
Kiinalaiset kuluttajat suosivat luksusautojen saralla erityisesti ulkomaalaisia merkkejä, joilla on vahvat perinteet. Tutkimuksen pohjalta voidaan myös todeta, että menestyminen Kiinan luksusautomarkkinoilla vaatii johdonmukaisuutta ja sitä, että tietää mille kohderyhmälle haluaa myydä ja, että noudattaa johdonmukaisesti suunnitelmaa.