Työelämäjakson vaikutus opettajien ammatilliseen kasvuun
Veija, Suulemi (2014)
Veija, Suulemi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285199
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen tavoitteena on valmentaa opiskelijat käytännön ammatteihin. Työelämän vaatimukset muuttuvat jatkuvasti ja siksi on nähty tarpeelliseksi ammatillisten opettajien työelämäjaksot. Jaksojen aikana opettajat päivittävät osaamistaan aidoissa työelämän tilanteissa. Opettajat pääsevät yhdistämään opettamaansa teoriaa ja käytännön työtä sekä tarkistamaan omaa ammatillista pätevyyttään opettamaansa alaan.
Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää miten työelämäjaksot kehittävät opettajien ammatillista kasvua. Tätä selvitettiin kysymällä, mitä odotuksia ja tavoitteita opettajat asettivat työelämäjaksolle sekä mitä konkreettista opettajat saivat vietäväksi opetukseensa ja työyhteisöönsä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Yksilöhaastatteluissa käytettiin yhteisiä teemoja, joiden avulla saatiin selville jokaisen haastateltavan omat kokemukset, ajatukset ja työelämäjaksojen anti sekä vaikutus opetukseen. Saatu haastattelumateriaali avattiin sanatarkasti ja kvantifioitiin. Tällä tavoin jäsenneltiin materiaalia ja järjestettiin alaluokkia teemoittain.
Haastatteluissa kävi ilmi opettajien päivittäneen tietojaan oman opetettavan alansa käytännön työssä. Opettajat kokivat käytännönläheisyyden ja kokemuksellisuuden lisänneen heidän osaamistaan alasta ja antaneen konkreettisia työvälineitä vietäväksi opetukseen. Uuden oppiminen, hiljaisen tiedon siirtyminen, käytännön esimerkkien vieminen opetukseen sekä teorian ja käytännön yhdistäminen ja ajantasaistaminen lisäsivät opettajien ammatillista pätevyyttä sekä motivaatiota. Jokainen haastateltu opettaja koki työelämäjakson ehdottoman tärkeänä ja antoisana.
Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää miten työelämäjaksot kehittävät opettajien ammatillista kasvua. Tätä selvitettiin kysymällä, mitä odotuksia ja tavoitteita opettajat asettivat työelämäjaksolle sekä mitä konkreettista opettajat saivat vietäväksi opetukseensa ja työyhteisöönsä. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Yksilöhaastatteluissa käytettiin yhteisiä teemoja, joiden avulla saatiin selville jokaisen haastateltavan omat kokemukset, ajatukset ja työelämäjaksojen anti sekä vaikutus opetukseen. Saatu haastattelumateriaali avattiin sanatarkasti ja kvantifioitiin. Tällä tavoin jäsenneltiin materiaalia ja järjestettiin alaluokkia teemoittain.
Haastatteluissa kävi ilmi opettajien päivittäneen tietojaan oman opetettavan alansa käytännön työssä. Opettajat kokivat käytännönläheisyyden ja kokemuksellisuuden lisänneen heidän osaamistaan alasta ja antaneen konkreettisia työvälineitä vietäväksi opetukseen. Uuden oppiminen, hiljaisen tiedon siirtyminen, käytännön esimerkkien vieminen opetukseen sekä teorian ja käytännön yhdistäminen ja ajantasaistaminen lisäsivät opettajien ammatillista pätevyyttä sekä motivaatiota. Jokainen haastateltu opettaja koki työelämäjakson ehdottoman tärkeänä ja antoisana.