VAHVUUTTA VANHEMMUUTEEN PERHERYHMIEN KEHITTÄMINEN OHJAAJIEN NÄKÖKULMASTA SATAKUNNASSA
Haaparanta, Outi (2014)
Haaparanta, Outi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285197
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Satakunnan alueen perheryhmien ohjaajien kokemuksia Vahvuutta vanhemmuuteen – perheryhmän toteutumisesta, koulutuksesta ja yhteistyöstä liittyen perheryhmätoimintaan. Tavoitteena oli saadun tiedon kautta kehittää Satakunnan ryhmätoimintaa tulevaisuudessa.
Tutkimuskysymyksiä nousi kolme: millaisia ovat perheryhmien ohjaajien kokemukset perheryhmän ohjaamisesta uudella reflektiivisellä työotteella, mitä uutta ohjaajat ovat saaneet perheryhmän myötä ammattilaisina ja miten perheryhmien ohjaajat kehittäisivät perheryhmätoimintaa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi 26 monivalintakysymystä, 5 avointa kysymystä ja 11 täydentävää kysymystä. Opinnäytetyön kohdejoukko oli Satakunnan alueen perheryhmien ohjaajat, jotka olivat käyneet Vahvuutta Vanhemmuuteen koulutuksen ja aloittaneet perheryhmien ohjaamisen. Aineisto kerättiin elokuun 2013- joulukuun 2013 välisenä aikana. Linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin 14 Satakunnassa työskentelevälle ohjaajalle, joista 9 vastasi kyselyyn. Vastausprosentiksi tuli 64 %. Microsoft Exel – taulukko-ohjelmaa apuna käyttäen laadittiin havaintomatriisi. Avoimet kysymykset purettiin yksitellen taulukkoon sisältäen alkuperäisen- ja pelkistetyn ilmauksen sekä ala- ja pääkategorioihin.
Tutkimustulosten mukaan vahvuutta vanhemmuuteen perheryhmät on selvästi koettu positiivisena sekä vanhempien että ohjaajien osalta. Reflektiivinen työote on helpottanut ohjaajia vanhemmuuteen liittyvässä neuvonnassa sekä vanhempia hakemaan ratkaisuja pohtiessaan lapsen tunnekokemusta. Kehitysideoina nousivat muun muassa ryhmän tiivistäminen lyhytkestoisemmaksi, aiheiden tiivistäminen ja monipuolistaminen sekä perheryhmän liittäminen selkeämmäksi jatkumoksi perhevalmennukseen. Kritiikkiä ohjaajilta tuli ylitöiden lisääntymisestä sekä pitkistä koulutusmatkoista.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä sekä Satakunnan että muita maamme vahvuutta vanhemmuuteen -perheryhmiä.
Tutkimuskysymyksiä nousi kolme: millaisia ovat perheryhmien ohjaajien kokemukset perheryhmän ohjaamisesta uudella reflektiivisellä työotteella, mitä uutta ohjaajat ovat saaneet perheryhmän myötä ammattilaisina ja miten perheryhmien ohjaajat kehittäisivät perheryhmätoimintaa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella. Kyselylomake sisälsi 26 monivalintakysymystä, 5 avointa kysymystä ja 11 täydentävää kysymystä. Opinnäytetyön kohdejoukko oli Satakunnan alueen perheryhmien ohjaajat, jotka olivat käyneet Vahvuutta Vanhemmuuteen koulutuksen ja aloittaneet perheryhmien ohjaamisen. Aineisto kerättiin elokuun 2013- joulukuun 2013 välisenä aikana. Linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin 14 Satakunnassa työskentelevälle ohjaajalle, joista 9 vastasi kyselyyn. Vastausprosentiksi tuli 64 %. Microsoft Exel – taulukko-ohjelmaa apuna käyttäen laadittiin havaintomatriisi. Avoimet kysymykset purettiin yksitellen taulukkoon sisältäen alkuperäisen- ja pelkistetyn ilmauksen sekä ala- ja pääkategorioihin.
Tutkimustulosten mukaan vahvuutta vanhemmuuteen perheryhmät on selvästi koettu positiivisena sekä vanhempien että ohjaajien osalta. Reflektiivinen työote on helpottanut ohjaajia vanhemmuuteen liittyvässä neuvonnassa sekä vanhempia hakemaan ratkaisuja pohtiessaan lapsen tunnekokemusta. Kehitysideoina nousivat muun muassa ryhmän tiivistäminen lyhytkestoisemmaksi, aiheiden tiivistäminen ja monipuolistaminen sekä perheryhmän liittäminen selkeämmäksi jatkumoksi perhevalmennukseen. Kritiikkiä ohjaajilta tuli ylitöiden lisääntymisestä sekä pitkistä koulutusmatkoista.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä sekä Satakunnan että muita maamme vahvuutta vanhemmuuteen -perheryhmiä.