Suomessa käytössä olevien kaasukäyttöisten linja-autojen kulutus, päästöt ja luotettavuus
Tähti, Riikka (2014)
Tähti, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285182
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa JAMK Logistiikan vetämää monista tutkimuksista koostuvaa hanketta, jossa tutkitaan ei-fossiilisten polttoaineiden käyttöä liikennepolttoaineena. Hankkeen taustalla vaikuttaa EU:n yhä tiukentuva päästörajoitusohjelma ja sen tuoma paine etsiä korvaavia polttoaineita dieselille. Opinnäytteen tutkimuksen kohteena olivat kaasukäyttöiset linja-autot ja niiden kulutus, päästöt ja luotettavuus. Tavoitteena oli tutkia kaasun käyttöä liikennepolttoaineena sekä dieselöljyn rinnalla että sen korvaajana.
Teoreettinen osa tarkastelee dieselöljyn ja metaanista valmistettujen kaasujen ominaisuuksia ja päästöjä sekä näillä polttoaineilla toimivien linja-autojen moottorien tehokkuutta, luotettavuutta ja kulutusta. Teoriapohjas-sa esiteltiin myös tapoja kaasun lisäämiseksi liikenteen polttoaineena ja hyötyjä biokaasun käytön lisäämises-tä niin liikenteessä kuin lämmön ja sähkön tuotannossa. Tutkimusaineisto koostui linja-autoliikennöitsijä Hel-singin Bussiliikenne Oy:n 16 vuoden käyttökokemuksista kaasukäyttöisistä linja-autoista ja VTT:n tutkimuksista kaasukäyttöisistä linja-autoista Suomessa.
Tutkimuksen tuloksissa tuli selväksi, että kaasukäyttöiset linja-autot eivät täysin korvaa dieselkäyttöisiä tehokkuuden ja kulutuksen osalta Suomen olosuhteissa. Tämän lisäksi Helsingin seudun liikenne-kuntayhtymä on päättänyt lopettaa kaasun suosimisen polttoaineena, joka johtaa väistämättä siihen, että kaasukäyttöiset ajoneuvot häviävät liikenteestä. Kaasun lisääminen liikennepolttoaineena onkin palvelun tilaajan päätös, sillä liikennöitsijät tarjoavat palvelujaan omien kykyjen ja kaluston mukaan. Dieselin korvaaminen liikenteen pää-asiallisena polttoaineena on haaste, joka voitetaan vain investoimalla voimakkaasti useampiin vaihtoehtoisiin polttoaineisiin.
Teoreettinen osa tarkastelee dieselöljyn ja metaanista valmistettujen kaasujen ominaisuuksia ja päästöjä sekä näillä polttoaineilla toimivien linja-autojen moottorien tehokkuutta, luotettavuutta ja kulutusta. Teoriapohjas-sa esiteltiin myös tapoja kaasun lisäämiseksi liikenteen polttoaineena ja hyötyjä biokaasun käytön lisäämises-tä niin liikenteessä kuin lämmön ja sähkön tuotannossa. Tutkimusaineisto koostui linja-autoliikennöitsijä Hel-singin Bussiliikenne Oy:n 16 vuoden käyttökokemuksista kaasukäyttöisistä linja-autoista ja VTT:n tutkimuksista kaasukäyttöisistä linja-autoista Suomessa.
Tutkimuksen tuloksissa tuli selväksi, että kaasukäyttöiset linja-autot eivät täysin korvaa dieselkäyttöisiä tehokkuuden ja kulutuksen osalta Suomen olosuhteissa. Tämän lisäksi Helsingin seudun liikenne-kuntayhtymä on päättänyt lopettaa kaasun suosimisen polttoaineena, joka johtaa väistämättä siihen, että kaasukäyttöiset ajoneuvot häviävät liikenteestä. Kaasun lisääminen liikennepolttoaineena onkin palvelun tilaajan päätös, sillä liikennöitsijät tarjoavat palvelujaan omien kykyjen ja kaluston mukaan. Dieselin korvaaminen liikenteen pää-asiallisena polttoaineena on haaste, joka voitetaan vain investoimalla voimakkaasti useampiin vaihtoehtoisiin polttoaineisiin.