HYVINVOINTIA LASTENSUOJELUTYÖHÖN TYÖTÄ KEHITTÄMÄLLÄ
Dahl, Tuija (2014)
Dahl, Tuija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285171
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämistehtävä, jossa seurattiin yritykseen perustettavaa kehittä-misryhmää. Tavoitteena oli tuoda näkyväksi yhteisen kehittämisen merkitys työyhteisön yhteisöllisyyden parantamiseksi ja sosiaalisen pääoman lisäämiseksi työhyvinvoinnin näkökulmasta.
Tehtävän kehittämismenetelmänä käytettiin toimintatutkimuksen mallia. Tutkimusprosessissa vuorottelivat suunnittelu, toiminta ja toiminnan arviointi ja tehtävä eteni sykleinä. Tiedonkeruutapoina käytettiin nauhoitettuja kehittämisryhmän tapaamisia ja osallistuvaa havainnointia.
Prosessin tulokset saatiin vertaamalla keskusteluanalyysien havaintoja ja analysoituja tapaamisia teoreettiseen viitekehykseen. Tuloksissa nousevat esiin käytännön esimerkkien kautta, kuinka käytäntö ja olemassa oleva teoria kohtaavat.
Kehittämistehtävän tulosten perusteella yhteisöllisyyden ja sosiaalisen pääoman kehittäminen on kaikin tavoin kannattavaa työyhteisöissä sekä yhteiskunnallisesti että erikokoisissa yhteisöissä. Hyvinvoivat työntekijät jaksavat työtään paremmin, sairastavat vähemmän ja lopulta hyvä laatu heijastuu myös asiakkaiden hyvinvointiin ja tyytyväisyyteen.
Tehtävän kehittämismenetelmänä käytettiin toimintatutkimuksen mallia. Tutkimusprosessissa vuorottelivat suunnittelu, toiminta ja toiminnan arviointi ja tehtävä eteni sykleinä. Tiedonkeruutapoina käytettiin nauhoitettuja kehittämisryhmän tapaamisia ja osallistuvaa havainnointia.
Prosessin tulokset saatiin vertaamalla keskusteluanalyysien havaintoja ja analysoituja tapaamisia teoreettiseen viitekehykseen. Tuloksissa nousevat esiin käytännön esimerkkien kautta, kuinka käytäntö ja olemassa oleva teoria kohtaavat.
Kehittämistehtävän tulosten perusteella yhteisöllisyyden ja sosiaalisen pääoman kehittäminen on kaikin tavoin kannattavaa työyhteisöissä sekä yhteiskunnallisesti että erikokoisissa yhteisöissä. Hyvinvoivat työntekijät jaksavat työtään paremmin, sairastavat vähemmän ja lopulta hyvä laatu heijastuu myös asiakkaiden hyvinvointiin ja tyytyväisyyteen.