Hiv-tartunnan saaneiden myönteiset kokemukset terveydenhuoltopalvelujen käytöstä.
Misengabu, Jemima; Yliverronen, Sonia (2014)
Misengabu, Jemima
Yliverronen, Sonia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285129
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Misengabu, Jemima & Yliverronen, Sonia. Hiv-tartunnan saaneiden myönteiset kokemukset terveydenhuoltopalvelujen käytöstä. Kevät 2014, 36 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hiv-positiivisten henkilöiden myönteisiä kokemuksia terveydenhuoltopalvelujen käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, jota Positiiviset ry voi hyödyntää työssään, jotta hiv-positiiviset saisivat parempaa palvelua. Positiiviset ry järjestää psykososiaalista tukitoimintaa, koulutusta sekä asiantuntijaluentoja, osallistuu terveydenhuollosta käytävään ammatilliseen sekä yhteiskunnalliseen keskusteluun, harjoittaa tiedotustoimintaa sekä terveyskasvatusta. Positiiviset ry voi hyödyntää tätä opinnäytetyötä järjestämissään koulutus- ja asiantuntijaluennoissa sekä terveydenhuollon ammatillisessa ja yhteiskunnallisessa keskustelussa. Näin ollen Positiiviset ry osallistuu osaltaan hiv-positiivisten terveydenhuoltopalvelujen kehittämiseen.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin puoli-strukturoidulla haastattelulla. Haastattelimme kuutta hiv-tartunnan saanutta suomalaista Positiiviset ry:n asiakasta joulukuussa 2013. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että haastateltujen myönteiset kokemukset kitey-tyivät välittävään hoitosuhteeseen, joka sisälsi kokemukset hoidon onnistumisesta, hoitohenkilökunnan myönteisistä asenteista ja hyvästä vuorovaikutuksesta. Hoidon onnistumisella tarkoitettiin hoidon sujuvuutta, sairauksien löytämistä, nopeaa hoitoon pääsyä, potilaan tukemista ja henkilökunnan asiantuntevuutta. Henkilökunnan myönteisiin asenteisiin liittyviin kokemuksiin kuuluivat henkilökunnan ystävällisyys, empaattisuus, hyvä kohtelu, myönteinen suhtautuminen potilaaseen sekä myönteinen potilaan kohtaaminen. Hyvään vuorovaikutukseen liittyvät myönteiset kokemukset puolestaan kiteytyivät sanalliseen ja sanattomaan vuorovaikutukseen, kuten esimerkiksi hoitohenkilökunnan sanavalinta ja kehon kieli.
Tutkimuksen tulosten perusteella haastatellut olivat tyytyväisiä terveydenhuoltopalveluihin. He kokivat olevansa palveluissa samanarvoisia muiden kanssa sairaudestaan huolimatta.
Asiasanat: HIV-tartunta, AIDS, terveyspalvelut, kokemukset
Misengabu, Jemima & Yliverronen, Sonia. Hiv-tartunnan saaneiden myönteiset kokemukset terveydenhuoltopalvelujen käytöstä. Kevät 2014, 36 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hiv-positiivisten henkilöiden myönteisiä kokemuksia terveydenhuoltopalvelujen käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, jota Positiiviset ry voi hyödyntää työssään, jotta hiv-positiiviset saisivat parempaa palvelua. Positiiviset ry järjestää psykososiaalista tukitoimintaa, koulutusta sekä asiantuntijaluentoja, osallistuu terveydenhuollosta käytävään ammatilliseen sekä yhteiskunnalliseen keskusteluun, harjoittaa tiedotustoimintaa sekä terveyskasvatusta. Positiiviset ry voi hyödyntää tätä opinnäytetyötä järjestämissään koulutus- ja asiantuntijaluennoissa sekä terveydenhuollon ammatillisessa ja yhteiskunnallisessa keskustelussa. Näin ollen Positiiviset ry osallistuu osaltaan hiv-positiivisten terveydenhuoltopalvelujen kehittämiseen.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin puoli-strukturoidulla haastattelulla. Haastattelimme kuutta hiv-tartunnan saanutta suomalaista Positiiviset ry:n asiakasta joulukuussa 2013. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että haastateltujen myönteiset kokemukset kitey-tyivät välittävään hoitosuhteeseen, joka sisälsi kokemukset hoidon onnistumisesta, hoitohenkilökunnan myönteisistä asenteista ja hyvästä vuorovaikutuksesta. Hoidon onnistumisella tarkoitettiin hoidon sujuvuutta, sairauksien löytämistä, nopeaa hoitoon pääsyä, potilaan tukemista ja henkilökunnan asiantuntevuutta. Henkilökunnan myönteisiin asenteisiin liittyviin kokemuksiin kuuluivat henkilökunnan ystävällisyys, empaattisuus, hyvä kohtelu, myönteinen suhtautuminen potilaaseen sekä myönteinen potilaan kohtaaminen. Hyvään vuorovaikutukseen liittyvät myönteiset kokemukset puolestaan kiteytyivät sanalliseen ja sanattomaan vuorovaikutukseen, kuten esimerkiksi hoitohenkilökunnan sanavalinta ja kehon kieli.
Tutkimuksen tulosten perusteella haastatellut olivat tyytyväisiä terveydenhuoltopalveluihin. He kokivat olevansa palveluissa samanarvoisia muiden kanssa sairaudestaan huolimatta.
Asiasanat: HIV-tartunta, AIDS, terveyspalvelut, kokemukset