Laatujärjestelmän kehittäminen : Nesco Oy
Kuisma, Mikko (2014)
Kuisma, Mikko
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285069
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Nesco Oy:n laatujärjestelmää. Työn tavoitteena oli päivittää, yhtenäistää ja selkeyttää yrityksen levytyökeskuksen kappaleohjelman ja tietokannan tuotehallintaa sekä versionhallintaa.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käydään läpi laatua yleisesti ja esitellään erilaisia näkökulmia laadun tarkasteluun. Lisäksi teoriaosiossa tutkitaan laadusta aiheutuvia kustannuksia ja niiden vaikutuksia tuotantoon ja yritystoimintaan. Teoriaosio sisältää myös laatujärjestelmän määritelmän ja yleisen rakenteen, sekä esitellee laatujärjestelmän kehityksen esimerkkikohteita, mittareita kehityskohteiden paikallistamiseksi ja työkaluja kehityksen tueksi.
Käytännön osio sisältää yrityksen levytyökeskuksen kappaleohjelman ja tietokannan versionhallinnan päivittämisen ja selkeyttämisen. Käytännön osion päätavoitteena oli varmistaa hyvä laatu ja oikeiden tuotteiden valmistaminen oikeaan aikaan. Myös väärinkäsitysten ja epäselvyyksien aiheuttamien kustannuksien ja reklamaatioiden mahdollisuutta haluttiin pienentää. Käytännön osio toteutettiin noudattaen osittain laatujärjestelmän kehittämisen pääkohtia, jotka ovat esitelty opinnäytetyön teoriaosiossa.
Työkaluna opinnäytetyön käytännön osiossa käytettiin Jetcam-tietokoneohjelmaa, joka sisältää NC-koneen työstöohjelmien mallinnusohjelmiston, työstöön liittyvät ohjelmat sekä tietokannat työstöohjelmien tallennusta varten. Jetcam-ohjelmistoa esitellään tarkemmin opinnäytetyön teoriaosiossa.
Opinnäytetyön luonteen vuoksi tuloksia ei ole vielä mahdollista esittää, mutta työntekijöiltä ja työnjohdolta saatu palaute on pääasiassa ollut positiivista. Muutosten pysyvyyden kannalta on erittäin tärkeää, että tuotehallintaa seurataan ja mahdollisia puutteita korjataan niiden ilmestyessä.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käydään läpi laatua yleisesti ja esitellään erilaisia näkökulmia laadun tarkasteluun. Lisäksi teoriaosiossa tutkitaan laadusta aiheutuvia kustannuksia ja niiden vaikutuksia tuotantoon ja yritystoimintaan. Teoriaosio sisältää myös laatujärjestelmän määritelmän ja yleisen rakenteen, sekä esitellee laatujärjestelmän kehityksen esimerkkikohteita, mittareita kehityskohteiden paikallistamiseksi ja työkaluja kehityksen tueksi.
Käytännön osio sisältää yrityksen levytyökeskuksen kappaleohjelman ja tietokannan versionhallinnan päivittämisen ja selkeyttämisen. Käytännön osion päätavoitteena oli varmistaa hyvä laatu ja oikeiden tuotteiden valmistaminen oikeaan aikaan. Myös väärinkäsitysten ja epäselvyyksien aiheuttamien kustannuksien ja reklamaatioiden mahdollisuutta haluttiin pienentää. Käytännön osio toteutettiin noudattaen osittain laatujärjestelmän kehittämisen pääkohtia, jotka ovat esitelty opinnäytetyön teoriaosiossa.
Työkaluna opinnäytetyön käytännön osiossa käytettiin Jetcam-tietokoneohjelmaa, joka sisältää NC-koneen työstöohjelmien mallinnusohjelmiston, työstöön liittyvät ohjelmat sekä tietokannat työstöohjelmien tallennusta varten. Jetcam-ohjelmistoa esitellään tarkemmin opinnäytetyön teoriaosiossa.
Opinnäytetyön luonteen vuoksi tuloksia ei ole vielä mahdollista esittää, mutta työntekijöiltä ja työnjohdolta saatu palaute on pääasiassa ollut positiivista. Muutosten pysyvyyden kannalta on erittäin tärkeää, että tuotehallintaa seurataan ja mahdollisia puutteita korjataan niiden ilmestyessä.