Alppihiihdon muutokset opetuksessa ja oppimisessa 1990-luvulta 2010-luvulle
Veräväinen, Tytti (2014)
Veräväinen, Tytti
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404264989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404264989
Tiivistelmä
Työssä käsitellään alppihiihdon ja hiihtokoulun historiaa sekä vuoden 1992 ja vuoden 2012 suomalaisen alppihiihdon opetusohjelmia. Työssä käsitellään myös oppimista neurologisista perusteista aina oppimisen automaatiovaiheeseen saakka.
Tämä opinnäytetyö selvittää alppihiihdon muutoksia opetuksessa ja oppimisessa 1990-luvulta 2010-luvulle. Työssä selvitetään myös, ovatko pitkään alalla toimineet hiihdon-opettajat omaksuneet uuden vuoden 2012 opetusohjelman mukana tulleet muutokset omassa työssään.
Opinnäytetyö on laadultaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin käyttämällä lomakehaastattelua. Kysely toteutettiin keväällä 2014 hiihdonopettajille, jotka ovat opettaneet alppihiihtoa 1990-luvulla tai aiemmin ja ovat kouluttautuneet 2012 vuoden opetusohjelman mukaisesti. Näiden kriteerien perusteella tavoitettiin kahdeksan hiihdonopettajaa, joista kaksi vastasi kyselyyn sähköpostin välityksellä ja kolme henkilöä kävi henkilökohtaisesti haastattelussa. Vastauksia tuli yhteensä viideltä henkilöltä. Saatu aineisto analysoitiin sisällönerittelyn avulla. Opinnäytetyön tulokset ovat hyvin luotetta-via ammattitaitoisten hiihdonopettajien ansioista.
Tutkimuksessa selvisi, että alppihiihto on kehittynyt tiukasta rinnelaskun harjoittelusta kohti elämyksellisempää lajin harjoittelua. Opettajajohtoinen opetus on vaihtunut oppi-lasjohtoiseen opettamiseen, jossa oppilas on tunnin keskipisteenä.
Tämä opinnäytetyö selvittää alppihiihdon muutoksia opetuksessa ja oppimisessa 1990-luvulta 2010-luvulle. Työssä selvitetään myös, ovatko pitkään alalla toimineet hiihdon-opettajat omaksuneet uuden vuoden 2012 opetusohjelman mukana tulleet muutokset omassa työssään.
Opinnäytetyö on laadultaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin käyttämällä lomakehaastattelua. Kysely toteutettiin keväällä 2014 hiihdonopettajille, jotka ovat opettaneet alppihiihtoa 1990-luvulla tai aiemmin ja ovat kouluttautuneet 2012 vuoden opetusohjelman mukaisesti. Näiden kriteerien perusteella tavoitettiin kahdeksan hiihdonopettajaa, joista kaksi vastasi kyselyyn sähköpostin välityksellä ja kolme henkilöä kävi henkilökohtaisesti haastattelussa. Vastauksia tuli yhteensä viideltä henkilöltä. Saatu aineisto analysoitiin sisällönerittelyn avulla. Opinnäytetyön tulokset ovat hyvin luotetta-via ammattitaitoisten hiihdonopettajien ansioista.
Tutkimuksessa selvisi, että alppihiihto on kehittynyt tiukasta rinnelaskun harjoittelusta kohti elämyksellisempää lajin harjoittelua. Opettajajohtoinen opetus on vaihtunut oppi-lasjohtoiseen opettamiseen, jossa oppilas on tunnin keskipisteenä.