PITKÄAIKAISTYÖTTÖMÄN KOKEMUKSIA PITO-HANKKEESTA (ESR)
Rassi, Minna (2014)
Rassi, Minna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254970
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Rassi, Minna. Teidän kaa oli niin helppo jutella. Pitkäaikaistyöttömien asiakkaiden kokemuksia Pito-hankkeesta. Diak, Pori, Kevät 2014. 59 s., 3 liitettä, Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalialan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoi-suus.
_______________________________________________________________
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Pito-hankkeeseen (Pitkäaikaistyöttömän identiteetistä toimivaksi osallistujaksi) osallistuvien näkemyksiä ja kokemuksia; miten haastateltavat olivat kokeneet osallistumisen hankkeeseen ja miten heidän mielestään yksilö- ja ryhmäohjausta tulisi kehittää. Pito-hankkeen ryhmien kokoontuminen toteutettiin Kankaanpäässä Valtti-työpajalla, Knuuttilassa, matalan kynnyksen työpajalla.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus ja se tehtiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluihin osallistui viisi Pito-hankkeen osallistujaa. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella asiakkaat kokivat Pito-hankkeeseen osallistumisen itselleen hyödylliseksi. He kokivat, että tulivat kohdatuksi asiakaslähtöisesti ja että heidät otettiin huomioon yksilöllisesti. Tärkeiksi tekijöiksi koettiin ohjaajilta saatu tuki ja ohjaus. Myös fyysinen toimintakyky nousi tärkeäksi tekijäksi ja haastateltavien mielestä liikuntaa olisi saanut olla enemmänkin. Ryhmäytyminen, siitä saatu vertaistuki ja osallisuuden kokemus jäivät haastateltavien mukaan vaillinaisiksi, koska ryhmäytymistä ei aina tapahtunut ja toisinaan ryhmät koettiin liian suuriksi.
Hankkeessa luotiin myös Jalkautuva Viranomaisyhteistyömalli (JaVi) eli aikuissosiaalityön, TE-toimiston, A-klinikan ja terveydenhoitajan ryhmät. Tämä hankkeen myötä luotu JaVi-malli jäi elämään, ja viranomaiset käyvät työpajalla säännöllisesti.
Hankkeen loputtua myös ura- ja yksilöohjaus sekä ryhmätoiminta jäivät osaksi toimintaa, joten tutkimuksesta saatua tietoa hyödynnettiin Valtti-työpajan toiminnan kehittämiseen.
Asiasanat: asiakaslähtöisyys, palveluohjaus, pitkäaikaistyöttömyys,
Rassi, Minna. Teidän kaa oli niin helppo jutella. Pitkäaikaistyöttömien asiakkaiden kokemuksia Pito-hankkeesta. Diak, Pori, Kevät 2014. 59 s., 3 liitettä, Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalialan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoi-suus.
_______________________________________________________________
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Pito-hankkeeseen (Pitkäaikaistyöttömän identiteetistä toimivaksi osallistujaksi) osallistuvien näkemyksiä ja kokemuksia; miten haastateltavat olivat kokeneet osallistumisen hankkeeseen ja miten heidän mielestään yksilö- ja ryhmäohjausta tulisi kehittää. Pito-hankkeen ryhmien kokoontuminen toteutettiin Kankaanpäässä Valtti-työpajalla, Knuuttilassa, matalan kynnyksen työpajalla.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus ja se tehtiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Haastatteluihin osallistui viisi Pito-hankkeen osallistujaa. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella asiakkaat kokivat Pito-hankkeeseen osallistumisen itselleen hyödylliseksi. He kokivat, että tulivat kohdatuksi asiakaslähtöisesti ja että heidät otettiin huomioon yksilöllisesti. Tärkeiksi tekijöiksi koettiin ohjaajilta saatu tuki ja ohjaus. Myös fyysinen toimintakyky nousi tärkeäksi tekijäksi ja haastateltavien mielestä liikuntaa olisi saanut olla enemmänkin. Ryhmäytyminen, siitä saatu vertaistuki ja osallisuuden kokemus jäivät haastateltavien mukaan vaillinaisiksi, koska ryhmäytymistä ei aina tapahtunut ja toisinaan ryhmät koettiin liian suuriksi.
Hankkeessa luotiin myös Jalkautuva Viranomaisyhteistyömalli (JaVi) eli aikuissosiaalityön, TE-toimiston, A-klinikan ja terveydenhoitajan ryhmät. Tämä hankkeen myötä luotu JaVi-malli jäi elämään, ja viranomaiset käyvät työpajalla säännöllisesti.
Hankkeen loputtua myös ura- ja yksilöohjaus sekä ryhmätoiminta jäivät osaksi toimintaa, joten tutkimuksesta saatua tietoa hyödynnettiin Valtti-työpajan toiminnan kehittämiseen.
Asiasanat: asiakaslähtöisyys, palveluohjaus, pitkäaikaistyöttömyys,