Leikkimällä elämään : leikin rooli Tammirinteen vastaanottokodin toimintaterapiassa
Niemi, Emilia; Uusi-Jaakkola, Laura (2014)
Niemi, Emilia
Uusi-Jaakkola, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254920
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella, mikä on leikin rooli Tammirinteen vastaanottokodin alle kouluikäisten lasten toimintaterapiassa. Tarkoituksena oli tuottaa lisää tietoa lastensuojelussa työskenteleville toimintaterapeuteille ja muille työntekijöille. Toimintaterapiaa ja leikkiä lastensuojelulaitoksessa on tutkittu vähän, joten toiveena on, että muut toimintaterapeutit ja alan opiskelijat voivat hyödyntää opinnäytetyön tietoa ja sitä kautta kehittää omaa työtään. Opinnäytetyön yhteistyökumppaneina toimivat Tammirinteen vastaanottokodin kaksi toimintaterapeuttia.
Opinnäytetyössä on perehdytty leikin ja sen kehityksen teorioihin sekä lasten toimintaterapian kirjallisuuteen. Lisäksi leikkimielisyyden malli ja inhimillisen toiminnan malli ovat sopivilta osin ohjanneet opinnäytetyötä. Opinnäytetyö tehtiin laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen. Käytettyinä tiedonkeruumenetelminä olivat havainnointi kuusikertaisessa leikkiryhmässä ja toimintaterapeuteille tehty teemahaastattelu. Kerätyt aineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti.
Tulosten perusteella leikillä on monta roolia Tammirinteen vastaanottokodin alle kouluikäisten lasten toimintaterapiassa. Mahdollisen trauman taso määrittää osaltaan leikkiä. Tammirinteen vastaanottokodin toimintaterapiassa huomio kohdistuu lapsen mielensisäiseen maailmaan. Leikkiä käytetään niin välineenä erilaisten taitojen harjoitteluun kuin terapian tavoitteena. Lisäksi leikkiä käytetään myös terapiaan sitouttamisessa ja lapsen motivoinnissa, palkintona sekä arvioinnin kohteena ja välineenä arvioinnille.
Toimintaterapiassa leikin mahdollistaminen kehittää lapsen leikkiä. Terapeutin tuki on tärkeä ikätasoisen leikin saavuttamisessa. Lapsen leikkijän roolia tukemalla lapselle mahdollistuu oman leikin kehittäminen. Leikkijän rooli vahvistuu esimerkiksi kokemuksesta, että aikuinen arvostaa lapsen leikkiä. Jatkotutkimusehdotuksiksi nousi kulttuurin vaikutusten tarkastelu lapsen leikissä. Mielenkiintoista olisi myös selvittää vertailututkimuksen kautta, miten ympäristö vaikuttaa leikkiin.
Opinnäytetyössä on perehdytty leikin ja sen kehityksen teorioihin sekä lasten toimintaterapian kirjallisuuteen. Lisäksi leikkimielisyyden malli ja inhimillisen toiminnan malli ovat sopivilta osin ohjanneet opinnäytetyötä. Opinnäytetyö tehtiin laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen. Käytettyinä tiedonkeruumenetelminä olivat havainnointi kuusikertaisessa leikkiryhmässä ja toimintaterapeuteille tehty teemahaastattelu. Kerätyt aineistot analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti.
Tulosten perusteella leikillä on monta roolia Tammirinteen vastaanottokodin alle kouluikäisten lasten toimintaterapiassa. Mahdollisen trauman taso määrittää osaltaan leikkiä. Tammirinteen vastaanottokodin toimintaterapiassa huomio kohdistuu lapsen mielensisäiseen maailmaan. Leikkiä käytetään niin välineenä erilaisten taitojen harjoitteluun kuin terapian tavoitteena. Lisäksi leikkiä käytetään myös terapiaan sitouttamisessa ja lapsen motivoinnissa, palkintona sekä arvioinnin kohteena ja välineenä arvioinnille.
Toimintaterapiassa leikin mahdollistaminen kehittää lapsen leikkiä. Terapeutin tuki on tärkeä ikätasoisen leikin saavuttamisessa. Lapsen leikkijän roolia tukemalla lapselle mahdollistuu oman leikin kehittäminen. Leikkijän rooli vahvistuu esimerkiksi kokemuksesta, että aikuinen arvostaa lapsen leikkiä. Jatkotutkimusehdotuksiksi nousi kulttuurin vaikutusten tarkastelu lapsen leikissä. Mielenkiintoista olisi myös selvittää vertailututkimuksen kautta, miten ympäristö vaikuttaa leikkiin.