Södra Finlands stjärnor- : skapandet av två paketresor för Saaritours
Wikström, Jenny (2014)
Wikström, Jenny
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254912
Tiivistelmä
Utvecklandet av två paketresor samt marknadsföringen utav dessa är grunden för detta examensarbete som handlar om tjänsteutveckling. Mitt huvudsyfte är att skapa två unika paketresor till södra Finland för uppdragsgivaren Resebyrå Oy Saaritours Ab som kommer att tillämpa dessa i verkligheten. Delsyftet är att marknadsföra dessa på ett evenemang vid namnet Upptäck Finland. Metoden är skrivbordsundersökning och ämnen som skribenten har studerat är tjänsteutveckling, upplevelse samt marknadsföring. Den teoretiska referensramen ligger som grund för uppbyggandet utav dessa paketresor som består bl.a. utav turismuppbyggnaden enligt Smith, Pine & Gilmores upplevelsesfärer, Tarssanen & Kylänens upplevelsetriangel samt Kotlers marknadsföringsmix. I diskussionsdelen klargörs hur teorierna i praktiken har använts. Resultatet för detta examensarbete kan ses som de färdigt sammanställda paketresorna: Finn svenska Finland och Sauna, Sisu & Sibelius men även utifrån konklusionskapitlet där jag analyserar utgången med arbetet och de färdigställda tjänsterna. Målet med examensarbetet uppfylldes och både jag samt uppdragsgivare är nöjda över slutresultatet. The development of two travel packages as well as the marketing side of these is the basis for this thesis which is about service development. The main purpose is to create two unique travel packages to Southern Finland for my commissioner Travel Agency Ltd Saaritours Ltd which has interest in using these in reality. The subsidiary aim is to market these on an event called Discover Finland. The method is desk research and topics that the writer has studied are development of services, experience and marketing. The theoretical framework which provides the basis for the development of these packages consists e.g. of the tourism product by Smith, Pine & Gilmores experience realms, Tarssanen & Kylänens experience triangle and Kotlers marketing mix. The discussion part explains how the theories have been used in practice. The results of this thesis can be seen as the complete consolidated travel packages: Find the Swedish Finland and Sauna, Sisu & Sibelius but also in the conclusion chapter where the writer analyzes the outcome of the thesis and the completed packages. The aim of the thesis was fulfilled and both the writer and the commissioner are pleased with the result.