Kansainvälisty! Vaihto-opiskelun informaatiopaketti hoitotyön ja terveydenhoitotyön opiskelijoille
Pihlaja, Veera (2014)
Pihlaja, Veera
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254911
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä tehtävän projektityön tarkoituksena oli tehdä vaihto-opiskelun informaatiopaketti hoitotyötä opiskeleville. Tarkoituksena oli tehdä videotuotos, jota voidaan hyödyntää vaihtoinformaatiotilaisuuksissa. Tavoitteina oli saada vaihtoinformaatiota enemmän kuuluville ja näkyville sekä edistää hoitotyön monikulttuurista osaamista. Tavoitteena oli myös aikaansaada tuotos, joka tavoittaisi paljon uusia kansainvälistymisestä kiinnostuneita opiskelijoita ja kannustaisi heitä tutustumaan monikulttuuriseen hoitotyöhön ja kehittämään monikulttuurisia taitojaan. Tavoitteena oli siis motivoida opiskelijoita lähtemään vaihtoon ja tutustumaan erilaisiin kansainvälistymisen keinoihin. Tavoitteena oli myös tuoda esille millaisia kokemuksia ja ajatuksia vaihto-opiskelu voi antaa.
Informaatiopaketti toteutettiin käytännössä tekemällä videotuotos, jonka pituus on 20 minuuttia. Video sisältää tietoa siitä, miksi kannattaa hakea vaihto-opiskeluun ulkomaille, miten vaihtoon haetaan sekä tietoa eri vaihto-ohjelmista ja vaihtopaikoista. Video sisältää myös vaihdossa olleiden kokemuksia vaihto-opiskelusta. Videon teko käynnistyi sisällön suunnittelusta. Videolle tehtiin käsikirjoitus, jonka mukaan sitä lähdettiin työstämään. Video koottiin perustiedoista vaihto-opiskelusta, valokuvista ja opiskelijoiden kokemuksista. Kokemuksia tuotiin esille vaihdossa olleiden haastatteluilla ja heidän kirjoittamillaan vaihtokokemuksilla. Videon taustalla hyödynnettiin myös opinnäytetyöntekijän omassa vaihdossa kuvattuja videoita. Editoimiseen opinnäytetyöntekijä hyödynsi ulkopuolista apua. Videolle on myös sävelletty ja sovitettu oma musiikki, joka soi taustalla. Valmista videota on tarkoitus käyttää vaihtoinformaation havainnollistavana materiaalina.
Valmis video esiteltiin hoitotyön opiskelijaryhmälle ja sen jälkeen he saivat täyttää palautekyselylomakkeen. Palautteiden mukaan video antoi riittävästi tietoa vaihtoon hakemisesta ja muista kansainvälistymisen keinoista. Näin video on toimiva informaatiota antava paketti. Palautteiden mukaan video ja erityisesti videolla olleet kokemukset motivoivat harkitsemaan vaihtoon lähtöä. Palautteen mukaan tärkeätä on myös se, milloin videota esitetään ja mille kohderyhmälle. Palautelomakkeissa ilmeni, että videota olisi hyvä näyttää jo opiskelujen alussa. Näin saadaan innostus ja motivaatio syttymään jo heti opintojen alussa.
Informaatiopaketti toteutettiin käytännössä tekemällä videotuotos, jonka pituus on 20 minuuttia. Video sisältää tietoa siitä, miksi kannattaa hakea vaihto-opiskeluun ulkomaille, miten vaihtoon haetaan sekä tietoa eri vaihto-ohjelmista ja vaihtopaikoista. Video sisältää myös vaihdossa olleiden kokemuksia vaihto-opiskelusta. Videon teko käynnistyi sisällön suunnittelusta. Videolle tehtiin käsikirjoitus, jonka mukaan sitä lähdettiin työstämään. Video koottiin perustiedoista vaihto-opiskelusta, valokuvista ja opiskelijoiden kokemuksista. Kokemuksia tuotiin esille vaihdossa olleiden haastatteluilla ja heidän kirjoittamillaan vaihtokokemuksilla. Videon taustalla hyödynnettiin myös opinnäytetyöntekijän omassa vaihdossa kuvattuja videoita. Editoimiseen opinnäytetyöntekijä hyödynsi ulkopuolista apua. Videolle on myös sävelletty ja sovitettu oma musiikki, joka soi taustalla. Valmista videota on tarkoitus käyttää vaihtoinformaation havainnollistavana materiaalina.
Valmis video esiteltiin hoitotyön opiskelijaryhmälle ja sen jälkeen he saivat täyttää palautekyselylomakkeen. Palautteiden mukaan video antoi riittävästi tietoa vaihtoon hakemisesta ja muista kansainvälistymisen keinoista. Näin video on toimiva informaatiota antava paketti. Palautteiden mukaan video ja erityisesti videolla olleet kokemukset motivoivat harkitsemaan vaihtoon lähtöä. Palautteen mukaan tärkeätä on myös se, milloin videota esitetään ja mille kohderyhmälle. Palautelomakkeissa ilmeni, että videota olisi hyvä näyttää jo opiskelujen alussa. Näin saadaan innostus ja motivaatio syttymään jo heti opintojen alussa.