Tunteiden tunnistamisen ja ilmaisun ryhmä helsinkiläisen alakoulun viidesluokkalaisille oppilaille
Aarva-Lyytinen, Nea; Utriainen, Kaisu-Maaria (2014)
Aarva-Lyytinen, Nea
Utriainen, Kaisu-Maaria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254909
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten henkinen hyvinvointi on ollut paljon esillä viime vuosina. Erilaisia keinoja puuttua henkisen hyvinvoinnin pulmiin on pohdittu ja erityisesti kouluympäristön mahdolli-suuksia henkisen hyvinvoinnin tukemiseksi on alettu kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja ohjata kouluympäristössä tunteiden tunnistamiseen ja ilmaisuun keskittyvä ryhmä viidesluokkalaisille pojille, sekä selvittää voidaanko kouluympäristössä toteutetun toimintaterapiaryhmän aikana tehdyillä toiminnallisilla harjoituksilla edistää ryhmään osal-listuvien poikien tunteiden tunnistamista ja ilmaisua. Tämän lisäksi haluttiin selvittää millaisia kokemuksia ryhmän osallistujilla oli toteutetusta ryhmästä ja siinä käytetyistä harjoituksista. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi helsinkiläisen alakoulun erityisluokanopettaja. Opinnäytetyöntekijät suunnittelivat ja ohjasivat ryhmän, joka toteutettiin yhteistyökoulun tiloissa marras-joulukuussa 2013. Ryhmään osallistui kolme 11-vuotiasta, viidesluokkalaista erityisluokalla olevaa poikaa, jotka valikoituivat ryhmään heidän opettajansa suosituksesta. Ryhmä tapasi yhteensä kuusi kertaa ja jokainen ryhmäkerta kesti yhden oppitunnin ajan. Ryhmän tarkoitus oli edistää ryhmäläisten tunteiden tunnistamisen ja ilmaisemisen taitoja. Menetelminä käytettiin erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja harjoituksia. Teoreettinen tausta työlle muodostui tunneteorioista, tunne-elämän ja sosiaalisten taitojen kehityksestä sekä sosiaalisen osallistumisen tukemisen viitekehyksestä. Ryhmän suunnittelussa ja toteutuksessa käytettiin Barbara Borgin ja Mary-Ann Brucen terapeuttisen toimintaryhmän systeemimallia. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin opettajan kyselylomaketta, osallistujien palautelomakkeita sekä osallistuvaa havainnointia. Aineiston analyysin perusteella ei voitu yksiselitteisesti todeta, voidaanko kouluympäris-tössä toteutetun toimintaterapiaryhmän aikana tehdyillä toiminnallisilla harjoituksilla edistää viidesluokkalaisten poikien tunteiden tunnistamista ja ilmaisua. Sen sijaan selkeämpää tietoa saatiin osallistujien kokemuksista ryhmästä ja sen aikana tehdyistä harjoituksista. Yleinen mielipide ryhmästä oli positiivinen, mutta harjoituskohtaiset tulokset vaihtelivat.