Toimittajalla on väliä : Toimittajabrändin tuoma lisäarvo journalistiselle jutulle
Sandberg, Ida (2014)
Sandberg, Ida
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244735
Tiivistelmä
Määräaikaisten työsuhteiden ja muutenkin huonon työllisyystilanteen riivaamalla media-alalla pohditaan enenevissä määrin, kannattaisiko toimittajan rakentaa itsestään brändi. Toimittajien mielipiteet asiasta ovat kirjavia, eikä toimittajien brändäytymistä ole vielä juurikaan tutkittu. Brändikeskustelussa on lisäksi unohdettu se tärkein: lukija.
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, millaista lisäarvoa toimittajan brändi tuo journalistiselle jutulle. Mitä toimittajan brändi edustaa lukijoille? Voiko toimittaja toisaalta ylipäätään olla brändi lukijoiden mielestä ja miksi? Koska toimittajan nimi jutun yhteydessä on usein näkyvin merkki brändistä, pohditaan opinnäytetyössä myös nimen merkitystä lukijoiden näkökulmasta. Lukijoiden mielipiteitä ja ajatuksia toimittajabrändeistä selvitettiin kvantitatiivisella survey- tutkimuksella: Webropol-kyselytyökalulla laadittu Onko toimittajalla väliä? -kysely oli avoin vastattavaksi kahden viikon ajan 13.1.–27.1.2014. Kyselyn kohderyhmänä olivat täysi-ikäiset, journalistisia juttuja verkossa lukevat henkilöt. Linkkiä kyselyyn jaettiin ainoastaan henkilökohtaisten Facebook- ja Twitter-tilieni välityksellä.
143 vastauksen perusteella voidaan sanoa, että toimittaja voi olla brändi lukijoiden mielestä ja lisäksi toimittajan brändi tuo jonkinlaista lisäarvoa journalistiselle jutulle. Brändi voi muun muassa tuoda jutulle luotettavuutta, uskottavuutta, nostaa sen asiantuntijuusarvoa, auttaa lukijaa ymmärtämään juttua paremmin sekä lisätä jutun kiinnostavuutta ja tätä kautta myös yleistä näkyvyyttä.
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, millaista lisäarvoa toimittajan brändi tuo journalistiselle jutulle. Mitä toimittajan brändi edustaa lukijoille? Voiko toimittaja toisaalta ylipäätään olla brändi lukijoiden mielestä ja miksi? Koska toimittajan nimi jutun yhteydessä on usein näkyvin merkki brändistä, pohditaan opinnäytetyössä myös nimen merkitystä lukijoiden näkökulmasta. Lukijoiden mielipiteitä ja ajatuksia toimittajabrändeistä selvitettiin kvantitatiivisella survey- tutkimuksella: Webropol-kyselytyökalulla laadittu Onko toimittajalla väliä? -kysely oli avoin vastattavaksi kahden viikon ajan 13.1.–27.1.2014. Kyselyn kohderyhmänä olivat täysi-ikäiset, journalistisia juttuja verkossa lukevat henkilöt. Linkkiä kyselyyn jaettiin ainoastaan henkilökohtaisten Facebook- ja Twitter-tilieni välityksellä.
143 vastauksen perusteella voidaan sanoa, että toimittaja voi olla brändi lukijoiden mielestä ja lisäksi toimittajan brändi tuo jonkinlaista lisäarvoa journalistiselle jutulle. Brändi voi muun muassa tuoda jutulle luotettavuutta, uskottavuutta, nostaa sen asiantuntijuusarvoa, auttaa lukijaa ymmärtämään juttua paremmin sekä lisätä jutun kiinnostavuutta ja tätä kautta myös yleistä näkyvyyttä.