Digimarkkinoinnin ostajan opas
Moisiola, Jani (2014)
Moisiola, Jani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234665
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia perustavanlaatuinen digitaalisen markkinoinnin ostajan opas. Oppaan laatimista varten perehdyttiin eri digitaalisen markkinoinnin ratkaisuihin sekä käytännössä että teoriassa. Lisäksi oppaan laatimisen tueksi järjestettiin kysely digitaalista markkinointia ostaneille ja ostaville yrityksille.
Opinnäytetyön toimeksiantajan Proper Digital Marketing Agency Helsingin imago on nuorekas ja mutkaton, joten oppaassa pyrittiin vastaavaan lähestymistapaan. Jotta kuitenkin saatiin pidettyä selvänä, että opas on ulkopuolisen tahon laatima, pidettiin siinä vapaamuotoinen, mutta asiatyylinen rakenne.
Opinnäytetyö käsittelee yleisimpiä digitaalisen markkinoinnin menetelmiä analyyttisesti, mutta käytännönläheisellä kielellä, jotta aiheeseen perehtymättömän on mahdollisimman helppoa käyttää opinnäytetyötä ensimmäisenä askeleenaan digitaalisen markkinoinnin maailmaan. Lähtökohtana on kuitenkin, että lukija tuntee markkinoinnin yleiset perusperiaatteet. Työssä esitellyt menetelmät ovat real-time bidding (RTB), hakukonemarkkinointi (SEM) ja –optimointi (SEO), analytiikka ja sosiaalinen media.
Oppaan laatimisen tukena käytetty kyselytutkimus laadittiin ensisijaisesti kvantitatiivisen menetelmän varaan, jotta kyselylle saatiin taattua mahdollisimman korkea vastausprosentti. Koska kysely lähetettiin vain viidelletoista digimarkkinointia ostaneelle yritykselle, katsottiin oleelliseksi, että vastaajien on mahdollisimman vaivatonta vastata. Kyselyn tuloksia hyödynnettiin lopullisen oppaan rakenteen ja sisällön viimeistelyssä.
Toimeksiantaja otti sekä laaditun oppaan että kyselyn tulokset kiitoksella vastaan, vaikka lopputulos ei ollut sitä, mitä alun perin toivottiin. Opinnäytetyöprojekti onnistui siis tavoitteissaan yleisesti, etenkin projektin aikana sekä toimeksiantajasta että koulun tarpeista ilmenneet muutostarpeet huomioon ottaen.
Opinnäytetyön toimeksiantajan Proper Digital Marketing Agency Helsingin imago on nuorekas ja mutkaton, joten oppaassa pyrittiin vastaavaan lähestymistapaan. Jotta kuitenkin saatiin pidettyä selvänä, että opas on ulkopuolisen tahon laatima, pidettiin siinä vapaamuotoinen, mutta asiatyylinen rakenne.
Opinnäytetyö käsittelee yleisimpiä digitaalisen markkinoinnin menetelmiä analyyttisesti, mutta käytännönläheisellä kielellä, jotta aiheeseen perehtymättömän on mahdollisimman helppoa käyttää opinnäytetyötä ensimmäisenä askeleenaan digitaalisen markkinoinnin maailmaan. Lähtökohtana on kuitenkin, että lukija tuntee markkinoinnin yleiset perusperiaatteet. Työssä esitellyt menetelmät ovat real-time bidding (RTB), hakukonemarkkinointi (SEM) ja –optimointi (SEO), analytiikka ja sosiaalinen media.
Oppaan laatimisen tukena käytetty kyselytutkimus laadittiin ensisijaisesti kvantitatiivisen menetelmän varaan, jotta kyselylle saatiin taattua mahdollisimman korkea vastausprosentti. Koska kysely lähetettiin vain viidelletoista digimarkkinointia ostaneelle yritykselle, katsottiin oleelliseksi, että vastaajien on mahdollisimman vaivatonta vastata. Kyselyn tuloksia hyödynnettiin lopullisen oppaan rakenteen ja sisällön viimeistelyssä.
Toimeksiantaja otti sekä laaditun oppaan että kyselyn tulokset kiitoksella vastaan, vaikka lopputulos ei ollut sitä, mitä alun perin toivottiin. Opinnäytetyöprojekti onnistui siis tavoitteissaan yleisesti, etenkin projektin aikana sekä toimeksiantajasta että koulun tarpeista ilmenneet muutostarpeet huomioon ottaen.