Julkisen sektorin brändiajattelu: Case – Poliisiammattikorkeakoulu
Salo, Jooel (2014)
Salo, Jooel
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234662
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin case-tutkimuksen avulla Poliisiammattikorkeakou-lua ja brändiajattelun potentiaalia osana sen toimintaa. Työssä tuotiin esiin brändiajattelun kannalta oleellisia tekijöitä, prosesseja ja vuorovaikutussuhtei-ta. Brändiajattelua avattiin henkilökunnan ja organisaatiokulttuurin näkökul-masta, mutta myös osana strategista johtamista ja liiketoimintaa, sekä ana-lysoimalla Poliisiammattikorkeakoulun julkilausuttua tehtävää, arvoja ja vi-siota. Opinnäytetyössä korostuu yksityisen sektorin tyypillinen kokonaisval-tainen brändiajattelu.
Opinnäytetyöhön kuuluu Poliisiammattikorkeakoulun henkilökunnalle, sekä opiskelijoille lähetetty Webropol-kysely, jonka pohjana toimivat semanttisen differentiaaliasteikon adjektiiviparit. Kyselyn tavoitteena oli selvittää miten eri tehtävissä toimivat työntekijät kokevat työpaikkansa ja sen arvomaailman.
Brändiajattelun soveltaminen julkisella sektorilla tuotiin esiin haasteellisena, mutta Poliisiammattikorkeakoululle erittäin potentiaalisena keinona kehittää sen toimintaa. Brändiajattelua uhkaavina tekijöinä tuotiin esiin Poliisiammat-tikorkeakoulun epämääräinen visio, strategisen johtamisen potentiaalinen muutoshaluttomuus, sisäänpäin lämpiävyyttä edistävä virallinen arvomaailma ja osittain pirstoutuneet sekä laajat organisaatiorakenteet.
Poliisin hallintorakennusuudistus PORA III:n asettamiin, lähinnä taloudellisiin haasteisiin, esitettiin ratkaisuja korostamalla eettisyyttä ja turvallisuusajattelua sekä Poliisiammattikorkeakoulun kiistämätöntä brändipotentiaalia. Ulkoisen rahoituksen lisääminen tuotiin esiin loistavana mahdollisuutena kehittää Poliisiammattikorkeakoulun työyhteisöä ja brändiä kiinnostavan ja tuottavan yhteistyön kautta.
Opinnäytetyöhön kuuluu Poliisiammattikorkeakoulun henkilökunnalle, sekä opiskelijoille lähetetty Webropol-kysely, jonka pohjana toimivat semanttisen differentiaaliasteikon adjektiiviparit. Kyselyn tavoitteena oli selvittää miten eri tehtävissä toimivat työntekijät kokevat työpaikkansa ja sen arvomaailman.
Brändiajattelun soveltaminen julkisella sektorilla tuotiin esiin haasteellisena, mutta Poliisiammattikorkeakoululle erittäin potentiaalisena keinona kehittää sen toimintaa. Brändiajattelua uhkaavina tekijöinä tuotiin esiin Poliisiammat-tikorkeakoulun epämääräinen visio, strategisen johtamisen potentiaalinen muutoshaluttomuus, sisäänpäin lämpiävyyttä edistävä virallinen arvomaailma ja osittain pirstoutuneet sekä laajat organisaatiorakenteet.
Poliisin hallintorakennusuudistus PORA III:n asettamiin, lähinnä taloudellisiin haasteisiin, esitettiin ratkaisuja korostamalla eettisyyttä ja turvallisuusajattelua sekä Poliisiammattikorkeakoulun kiistämätöntä brändipotentiaalia. Ulkoisen rahoituksen lisääminen tuotiin esiin loistavana mahdollisuutena kehittää Poliisiammattikorkeakoulun työyhteisöä ja brändiä kiinnostavan ja tuottavan yhteistyön kautta.