Sosiaalisuus rulaa! : Sosiaalisen kanssakäymisen opasvideo kehitysvammaisille
Kupiainen, Minna; Kilpi, Marianne (2014)
Kupiainen, Minna
Kilpi, Marianne
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234652
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa toimiva opasvideo kehitysvammaisten kanssa työskenteleville ammattilaisille, jotka voivat työssään hyödyntää videota.
Tietääksemme opasvideomme kaltaista tuotosta sosiaalisesta kanssakäymisestä ei ole aikaisemmin tehty kehitysvammaisille. Merkitys ammattialalle on suuri, jos opasvideollemme on tarvetta. Tarpeen opasvideolle ovat ilmaisseet myös kehitysvammaistyön ammattilaiset. Myöskään he eivät ole törmänneet tämän kaltaiseen opasvideoon. Työn hyödynnettävyys on verrattaessa tarpeeseen.
Toiminnallisen osuuden menetelmänä on videokuvaus sekä kysymyspatteristo ja tutkimusmenetelmänä haastattelu.
Opinnäytetyössämme avaamme käsitettä kehitysvammaisuus sekä sosiaalinen kanssakäyminen, sekä selvitämme, miksi sosiaalisen kanssakäyminen on hankalaa kehitysvammaisille.
Olemme tuoneet saamamme arvostelut opasvideosta ja sen tukikysymyspatteristosta suoraan työhön ja analysoimme niitä. Lopussa pohdimme työn hyödynnettävyyttä ja meidän omaa oppimistamme.
Tietääksemme opasvideomme kaltaista tuotosta sosiaalisesta kanssakäymisestä ei ole aikaisemmin tehty kehitysvammaisille. Merkitys ammattialalle on suuri, jos opasvideollemme on tarvetta. Tarpeen opasvideolle ovat ilmaisseet myös kehitysvammaistyön ammattilaiset. Myöskään he eivät ole törmänneet tämän kaltaiseen opasvideoon. Työn hyödynnettävyys on verrattaessa tarpeeseen.
Toiminnallisen osuuden menetelmänä on videokuvaus sekä kysymyspatteristo ja tutkimusmenetelmänä haastattelu.
Opinnäytetyössämme avaamme käsitettä kehitysvammaisuus sekä sosiaalinen kanssakäyminen, sekä selvitämme, miksi sosiaalisen kanssakäyminen on hankalaa kehitysvammaisille.
Olemme tuoneet saamamme arvostelut opasvideosta ja sen tukikysymyspatteristosta suoraan työhön ja analysoimme niitä. Lopussa pohdimme työn hyödynnettävyyttä ja meidän omaa oppimistamme.