Maineen merkitys rekrytoinnissa
Tenhunen, Juuso (2014)
Tenhunen, Juuso
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234649
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli maineen merkitys rekrytoinnissa. Työllä oli toimeksiantaja, joka halusi pysyä nimettömänä. Työn tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys maineella on rekrytoitaessa rekrytoitavan henkilön näkökulmasta. Tällaisessa tutkimusongelmassa asiaa oli tärkeä lähestyä vastarekrytoitujen henkilöiden kantilta, sillä heillä rekrytointiprosessi oli tuoreessa muistissa.
Opinnäytetyön ensimmäinen osa muodostuu teoriasta, joka koostuu maineen määritelmästä, sen synnystä ja maineeseen vaikuttavista tekijöistä. Työnantajakuvan suhdetta maineeseen ja rekrytointiin käsitellään yleisellä tasolla ja rekrytoinnin näkökulmasta. Teoriaosuuden loppupuolella käsitellään lyhyesti rekrytoinnin teoriaa rekrytointiprosessin osalta ja rekrytoitavan henkilön näkökulmasta.
Toinen osuus työstä koostuu tutkimusosasta, joka toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla yhtätoista henkilöä. Kysely lähetettiin haastateltaville sähköpostitse. Kysely sisälsi avoimia kysymyksiä, joihin vastaajien tuli vastata. Kysymykset oli laadittu käyttämällä hyväksi teoriapohjaa. Kyselyyn vastasi yhdestätoista henkilöstä kaikki, eli vastaus-prosentti oli 100 %.
Tutkimustuloksista havaittiin, että maineella on merkitystä myös rekrytoitaessa, ja työtä hakevat henkilöt kiinnittävät siihen huomiota hakiessaan töitä. Vastanneet kokivat myös voivansa vaikuttaa yrityksen maineeseen ollessaan yrityksen työntekijöinä. Työssä saatiin vastaus tutkimusongelmaan, joten työtä voidaan pitää onnistuneena.
Opinnäytetyön ensimmäinen osa muodostuu teoriasta, joka koostuu maineen määritelmästä, sen synnystä ja maineeseen vaikuttavista tekijöistä. Työnantajakuvan suhdetta maineeseen ja rekrytointiin käsitellään yleisellä tasolla ja rekrytoinnin näkökulmasta. Teoriaosuuden loppupuolella käsitellään lyhyesti rekrytoinnin teoriaa rekrytointiprosessin osalta ja rekrytoitavan henkilön näkökulmasta.
Toinen osuus työstä koostuu tutkimusosasta, joka toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla yhtätoista henkilöä. Kysely lähetettiin haastateltaville sähköpostitse. Kysely sisälsi avoimia kysymyksiä, joihin vastaajien tuli vastata. Kysymykset oli laadittu käyttämällä hyväksi teoriapohjaa. Kyselyyn vastasi yhdestätoista henkilöstä kaikki, eli vastaus-prosentti oli 100 %.
Tutkimustuloksista havaittiin, että maineella on merkitystä myös rekrytoitaessa, ja työtä hakevat henkilöt kiinnittävät siihen huomiota hakiessaan töitä. Vastanneet kokivat myös voivansa vaikuttaa yrityksen maineeseen ollessaan yrityksen työntekijöinä. Työssä saatiin vastaus tutkimusongelmaan, joten työtä voidaan pitää onnistuneena.