Psykososiaalinen työympäristö työhyvinvoinnin edistämismahdollisuutena : Case: BCD Travel Finland Oy
Utriainen, Eija (2014)
Utriainen, Eija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404224618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404224618
Tiivistelmä
Opinnäytetyön työhyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen liittyvän teoreettisen tarkastelun lähtökohdaksi valittiin psykososiaalinen työympäristö sekä sen haasteet ja mahdollisuudet työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä säätelevänä tekijänä. Valintaan vaikutti muun muassa se, että liikematkatoimistotyölle, kuten lähes kaikelle työlle tänä päivänä, asetetaan kiihtyvällä tahdilla kasvavia tuottavuusvaatimuksia. Tuloksellisuuteen liittyvät paineet siirtyvät enenevässä määrin kohti tavallisen palkkatyöntekijän työtä ja arkea. Työssä jaksaminen ja työnilon löytyminen edellyttävät muuttuvien olosuhteiden mukaista sopeutumista ja asennemuutosta - ratkaisevaa on kyky toimia ryhmän jäsenenä koko työyhteisön hyvinvointia tukien. Yksittäisen työntekijän työhyvinvoinnin ja työtyytyväisyyden voidaan samalla katsoa olevan yhä tiiviimmin sidoksissa koko työyhteisön hyvinvointiin ja toimivuuteen.
Opinnäytetyön tutkimuksella jatkettiin BCD Travel Finlandin työtyytyväisyyden edistämiseen tähtäävää selvitystä. Tutkimus toteutettiin survey-muotoisena kokonaistutkimuksena pääosin kvantitatiivisin menetelmin. Kysely, joka perustui BCD Travelin 2012 vuoden työtyytyväisyys-tutkimuksen tuloksiin ja tulosten pohjalta työntekijöiden laatimiin ehdotuksiin keinoista, joilla voidaan edistää työyhteisön toimivuutta sekä edelleen yksittäisen työntekijän työssä jaksamista ja motivaatiota, lähetettiin sähköpostitse BCD Travel Finlandin 28 liikematkavirkailijalle, joista 75 prosenttia vastasi kyselyyn. Kysely jakautui BCD Travelin työtyytyväisyystutkimuksen mukaisiin vuorovaikutusta, johtamista, palkitsemista ja kannustamista, työn kuormitustekijöitä – kuormittavuuden vähentämistä sekä työsuhde-etuja käsitteleviin aihealueisiin.
Kyselyn tulosten perusteella BCD Travel Finlandin työtyytyväisyyden edistämiseksi näyttäisi tarvittavan toimia, jotka edistävät yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä yksittäisen työntekijän mahdollisuuksia työn hyvään hallintaan. Työyhteisön tarjoamaa tukea tarvitaan niin kiireen ja työmäärän hallitsemiseksi kuin arvostuksen, tasavertaisuuden ja luottamuksen tunteen vahvistamiseksi. Opinnäytetyöhön liittyvän tutkimuksen avulla saatiin edelliseen tutkimuksen tuloksia lyhyesti kuvaavaan yhteenvetoon viitaten syvällisempää, BCD Travelin työtyytyväisyystutkimuksen tuloksia täydentävää tietoa BCD Travel Finlandin operatiivisissa tehtävissä toimivien liikematkavirkailijoiden työtyytyväisyyden lisäämisen mahdollisuuksista. Tutkimustietoa toivottiin voitavan käyttää hyväksi työhyvinvoinnin käytännön kehittämistyössä BCD Travel Finlandissa.
Vaikka BCD Travel Finlandin esimiehet ja johto muodostavat yhdessä liikematkavirkailijoiden kanssa tiiviin työyhteisön, jäivät he tähän opinnäytetyöhön liittyvän tutkimuksen ulkopuolelle. Tutkimus rajattiin liikematkavirkailijoihin, jotka muodostivat liikematkavirkailijoiden tehtävänkuvaan perustuvan yhtenäisen kohderyhmän. Valinnan uskottiin selkeyttävän työtyytyväisyyden edistämiseen liittyvää tavoitteiden määritystä ja samalla edistävän työhyvinvoinnin käytännön kehittämistyön toteutumismahdollisuuksia. Liikematkavirkailijoiden näkemys työtyytyväisyyttä lisäävistä tekijöistä ei luonnollisesti yksin riitä tulkinnaksi koko työyhteisön työtyytyväisyyttä edistäviksi tekijöiksi. Esimiesten ja johdon on saatava oma näkökulmansa esiin, jonka jälkeen voidaan siirtyä arvioimaan esiin tuotuja ideoita ja niiden toteutusta.
Opinnäytetyön tutkimuksella jatkettiin BCD Travel Finlandin työtyytyväisyyden edistämiseen tähtäävää selvitystä. Tutkimus toteutettiin survey-muotoisena kokonaistutkimuksena pääosin kvantitatiivisin menetelmin. Kysely, joka perustui BCD Travelin 2012 vuoden työtyytyväisyys-tutkimuksen tuloksiin ja tulosten pohjalta työntekijöiden laatimiin ehdotuksiin keinoista, joilla voidaan edistää työyhteisön toimivuutta sekä edelleen yksittäisen työntekijän työssä jaksamista ja motivaatiota, lähetettiin sähköpostitse BCD Travel Finlandin 28 liikematkavirkailijalle, joista 75 prosenttia vastasi kyselyyn. Kysely jakautui BCD Travelin työtyytyväisyystutkimuksen mukaisiin vuorovaikutusta, johtamista, palkitsemista ja kannustamista, työn kuormitustekijöitä – kuormittavuuden vähentämistä sekä työsuhde-etuja käsitteleviin aihealueisiin.
Kyselyn tulosten perusteella BCD Travel Finlandin työtyytyväisyyden edistämiseksi näyttäisi tarvittavan toimia, jotka edistävät yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä yksittäisen työntekijän mahdollisuuksia työn hyvään hallintaan. Työyhteisön tarjoamaa tukea tarvitaan niin kiireen ja työmäärän hallitsemiseksi kuin arvostuksen, tasavertaisuuden ja luottamuksen tunteen vahvistamiseksi. Opinnäytetyöhön liittyvän tutkimuksen avulla saatiin edelliseen tutkimuksen tuloksia lyhyesti kuvaavaan yhteenvetoon viitaten syvällisempää, BCD Travelin työtyytyväisyystutkimuksen tuloksia täydentävää tietoa BCD Travel Finlandin operatiivisissa tehtävissä toimivien liikematkavirkailijoiden työtyytyväisyyden lisäämisen mahdollisuuksista. Tutkimustietoa toivottiin voitavan käyttää hyväksi työhyvinvoinnin käytännön kehittämistyössä BCD Travel Finlandissa.
Vaikka BCD Travel Finlandin esimiehet ja johto muodostavat yhdessä liikematkavirkailijoiden kanssa tiiviin työyhteisön, jäivät he tähän opinnäytetyöhön liittyvän tutkimuksen ulkopuolelle. Tutkimus rajattiin liikematkavirkailijoihin, jotka muodostivat liikematkavirkailijoiden tehtävänkuvaan perustuvan yhtenäisen kohderyhmän. Valinnan uskottiin selkeyttävän työtyytyväisyyden edistämiseen liittyvää tavoitteiden määritystä ja samalla edistävän työhyvinvoinnin käytännön kehittämistyön toteutumismahdollisuuksia. Liikematkavirkailijoiden näkemys työtyytyväisyyttä lisäävistä tekijöistä ei luonnollisesti yksin riitä tulkinnaksi koko työyhteisön työtyytyväisyyttä edistäviksi tekijöiksi. Esimiesten ja johdon on saatava oma näkökulmansa esiin, jonka jälkeen voidaan siirtyä arvioimaan esiin tuotuja ideoita ja niiden toteutusta.