Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen : Case: GravityMTB Distribution
Rajala, Anssi (2014)
Rajala, Anssi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404224602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404224602
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee GravityMTB Distributionin sähköistä liiketoimintaa. Työssä on esitetty erilaisia teorioita, joilla yrityksen liiketoimintaa voidaan kehittää ja tätä kautta toimintaa saadaan kasvatettua. Teoriat on jaettu liiketoimintamalliin, myyntiin ja markkinointiin. Teoria lähteitä on löydetty kirjoista, lehdistä ja internetistä.
Teoriaosuudessa on avattu käsitteitä liiketoimintamalli sekä sähköinen liiketoiminta, jonka jälkeen on esitetty erilaisia toimintatapoja, joilla yrityksen haasteena olevia osa-alueita voidaan kehittää. Yrityksen haasteena ovat kilpailutilanne, kauppatapa, tunnettavuus ja yrityksen koko.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, jonka tavoitteena on tehdä muutos toimintatapoihin. Tutkimukselle on ominaista, että tutkija on mukana tekemässä muutosta. Toimintatutkimuksessa tutkittiin esimerkiksi pitkä häntä –teoriaa, perinteisen toimitusketjun rikkomista sekä sisältömarkkinoinnin vaikutusta liiketoimintaan. Tuloksia havainnoidaan muun muassa myynnin, konversioprosentin sekä kävijämäärien muutoksilla. Tutkimuksessa saadut tulokset pätevät vain kohdeyrityksen toimintaan. Teoriat voivat käyttäytyä eri tavoin toisissa yrityksissä.
Toimintatutkimuksessa saatiin selville, että liiketoiminta voi perustua marginaalisiin tuotteisiin, jos tuotevalikoima kattaa kohderyhmän tarpeet. Toimitusketjun lyhentäminen taas lisää myyntikatetta ja kannattavuutta, mutta kaikkien ostojen keskittäminen valmistajiin on haasteellista, sillä menekkiä on vaikea ennustaa. Verkkokaupan on löydettävä erityinen kilpailuetu kilpailijoihinsa nähden. GravityMTB Distribution perustaa toimintansa laadukkaisiin tuotteisiin ja palveluihin. Vaikka verkkokauppa saa tulonsa myytävistä tuotteista, ovat laadukkaiden pal-veluiden tarjoaminen asiakkaalle tärkeää ostopäätöksen kannalta. Laadukkaat palvelut ovat hyvä erottautumiskeino.
Sisältömarkkinoinnista saatujen tuloksien pohjalta on selvää, että se on parhaimmillaan tehokas markkinointikeino. Haasteena voidaan pitää tarpeeksi mielenkiintoisen sisällön tuottaminen. Henkilöbrändäyksestä saadut tulokset olivat hyviä, mutta sen hyödyntäminen laajemmassa mittakaavassa on hankala toteuttaa.
Verkkokaupan kävijöiden seurannalla huomattiin, että konversioprosentti on pieni läpi koko verkkokaupan. Parantaakseen konversioprosenttia tuotekuvaukset uusittiin kokonaan. Vaikka tuloksien seuranta-aika oli lyhyt, saatiin tuotekuvauksilla nostettua konversioprosenttia. Maksuvaihtoehtojen lisäystä ei pystytty suoraan yhdistämään myynnin kasvuun, mutta se ei ole enää este ostamiselle.
Teoriaosuudessa on avattu käsitteitä liiketoimintamalli sekä sähköinen liiketoiminta, jonka jälkeen on esitetty erilaisia toimintatapoja, joilla yrityksen haasteena olevia osa-alueita voidaan kehittää. Yrityksen haasteena ovat kilpailutilanne, kauppatapa, tunnettavuus ja yrityksen koko.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, jonka tavoitteena on tehdä muutos toimintatapoihin. Tutkimukselle on ominaista, että tutkija on mukana tekemässä muutosta. Toimintatutkimuksessa tutkittiin esimerkiksi pitkä häntä –teoriaa, perinteisen toimitusketjun rikkomista sekä sisältömarkkinoinnin vaikutusta liiketoimintaan. Tuloksia havainnoidaan muun muassa myynnin, konversioprosentin sekä kävijämäärien muutoksilla. Tutkimuksessa saadut tulokset pätevät vain kohdeyrityksen toimintaan. Teoriat voivat käyttäytyä eri tavoin toisissa yrityksissä.
Toimintatutkimuksessa saatiin selville, että liiketoiminta voi perustua marginaalisiin tuotteisiin, jos tuotevalikoima kattaa kohderyhmän tarpeet. Toimitusketjun lyhentäminen taas lisää myyntikatetta ja kannattavuutta, mutta kaikkien ostojen keskittäminen valmistajiin on haasteellista, sillä menekkiä on vaikea ennustaa. Verkkokaupan on löydettävä erityinen kilpailuetu kilpailijoihinsa nähden. GravityMTB Distribution perustaa toimintansa laadukkaisiin tuotteisiin ja palveluihin. Vaikka verkkokauppa saa tulonsa myytävistä tuotteista, ovat laadukkaiden pal-veluiden tarjoaminen asiakkaalle tärkeää ostopäätöksen kannalta. Laadukkaat palvelut ovat hyvä erottautumiskeino.
Sisältömarkkinoinnista saatujen tuloksien pohjalta on selvää, että se on parhaimmillaan tehokas markkinointikeino. Haasteena voidaan pitää tarpeeksi mielenkiintoisen sisällön tuottaminen. Henkilöbrändäyksestä saadut tulokset olivat hyviä, mutta sen hyödyntäminen laajemmassa mittakaavassa on hankala toteuttaa.
Verkkokaupan kävijöiden seurannalla huomattiin, että konversioprosentti on pieni läpi koko verkkokaupan. Parantaakseen konversioprosenttia tuotekuvaukset uusittiin kokonaan. Vaikka tuloksien seuranta-aika oli lyhyt, saatiin tuotekuvauksilla nostettua konversioprosenttia. Maksuvaihtoehtojen lisäystä ei pystytty suoraan yhdistämään myynnin kasvuun, mutta se ei ole enää este ostamiselle.