Yhteistä asiakasta palvellen- Verkostoituminen Vuokatissa : Case Break Sokos Hotel Vuokatti ja alueen matkailuyritykset
Korkalainen, Anu; Tirkkonen, Anu (2014)
Korkalainen, Anu
Tirkkonen, Anu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404224594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404224594
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa työn toimeksiantajan Break Sokos Hotel Vuokatin sekä sen alueella sijaitsevien matkailualan yritysten välisen yhteistyön tilaa. Tavoitteena oli selvittää verkoston jäsenten mielipiteitä verkoston toimivuudesta, kehittämistarpeista sekä siitä millaisena yhteistyökumppanit näkevät Break Sokos Hotel Vuokatin toiminnan osana verkostoa.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu verkostoitumisen peruskäsitteistä; yhteistyö, kumppanuus, verkostot ja verkostoituminen. Erityistä huomiota kiinnitettiin kehittämistarpeisiin ja mahdollisiin uusiin palvelupaketteihin. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus. Aineiston keruu tapahtui sekä teemahaastattelun että kyselylomakkeen muodossa. Puolistrukturoitu kyselylomake oli teemoittain rakennettu ja se lähetettiin sähköisesti yhteistyökumppaneille syksyllä 2013.
Kyselyn vastausprosentti oli 73,3 % ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tuloksista käy ilmi, että yhteistyötä tekemällä on mahdollista saavuttaa huomattavia etuja. Kehittämällä uusia palveluinnovaatioita, tuotteistamalla ja erilaistamalla markkinointiviestintää sekä panostamalla yhteismarkkinointiin olisi mahdollista saada kustannussäästöjä ja lisäksi entistä suurempaa näkyvyyttä Vuokatin matkailualueelle.
Opinnäytetyöstä on hyötyä sekä toimeksiantajalle että sen verkostolle. Verkosto saa uutta tietoa verkostostaan ja pystyy hyödyntämään työn tuloksia konkreettisesti tulevassa toiminnassaan, kuten kehittämään markkinointia ja verkosto-osaamista. Työ tuo tuoretta tietoa myös muille matkailualan yritysten verkostoitumisesta kiinnostuneille.
Opinnäytetyöstä esille nousseet kehittämisehdotukset ovat toteuttamiskelpoisia yhteistyön lisäämiseksi ja yhteisen asiakkaan palvelemiseksi Vuokatin matkailualueella. Tuloksia voivat hyödyntää myös muut matkailualalla toimivat yritykset ja verkostot. Jatkotutkimusehdotuksina esitämme seuraavia aiheita; intranet järjestelmän kehittäminen verkoston jäsenten keskinäiseen yhteydenpitoon sekä toisena aiheena matkailualueiden verkostoituminen Suomessa.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu verkostoitumisen peruskäsitteistä; yhteistyö, kumppanuus, verkostot ja verkostoituminen. Erityistä huomiota kiinnitettiin kehittämistarpeisiin ja mahdollisiin uusiin palvelupaketteihin. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus. Aineiston keruu tapahtui sekä teemahaastattelun että kyselylomakkeen muodossa. Puolistrukturoitu kyselylomake oli teemoittain rakennettu ja se lähetettiin sähköisesti yhteistyökumppaneille syksyllä 2013.
Kyselyn vastausprosentti oli 73,3 % ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tuloksista käy ilmi, että yhteistyötä tekemällä on mahdollista saavuttaa huomattavia etuja. Kehittämällä uusia palveluinnovaatioita, tuotteistamalla ja erilaistamalla markkinointiviestintää sekä panostamalla yhteismarkkinointiin olisi mahdollista saada kustannussäästöjä ja lisäksi entistä suurempaa näkyvyyttä Vuokatin matkailualueelle.
Opinnäytetyöstä on hyötyä sekä toimeksiantajalle että sen verkostolle. Verkosto saa uutta tietoa verkostostaan ja pystyy hyödyntämään työn tuloksia konkreettisesti tulevassa toiminnassaan, kuten kehittämään markkinointia ja verkosto-osaamista. Työ tuo tuoretta tietoa myös muille matkailualan yritysten verkostoitumisesta kiinnostuneille.
Opinnäytetyöstä esille nousseet kehittämisehdotukset ovat toteuttamiskelpoisia yhteistyön lisäämiseksi ja yhteisen asiakkaan palvelemiseksi Vuokatin matkailualueella. Tuloksia voivat hyödyntää myös muut matkailualalla toimivat yritykset ja verkostot. Jatkotutkimusehdotuksina esitämme seuraavia aiheita; intranet järjestelmän kehittäminen verkoston jäsenten keskinäiseen yhteydenpitoon sekä toisena aiheena matkailualueiden verkostoituminen Suomessa.