Opiskelijaohjauksen laadunarviointimittarin kehittäminen
Oksanen, Hannele; Vanhala, Marika; Mäkinen, Maija; Lanki, Eija (2014)
Oksanen, Hannele
Vanhala, Marika
Mäkinen, Maija
Lanki, Eija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404224564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404224564
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Hoitotyön koulutusohjelma
LANKI EIJA, MÄKINEN MAIJA,
OKSANEN HANNELE, VANHALA MARIKA
Opiskelijaohjauksen laadunarviointimittarin kehittäminen
Opinnäytetyö 56 sivua + 3 liitesivua
Työn ohjaajat KM Airola Anneli, KM Virkki Sari
Toimeksiantaja Kotkan kaupunki/ Karhulan sairaala osasto 6
Huhtikuu 2014
Avainsanat opiskelijaohjauksen laatu, opiskelijaohjaus, pedagoginen
ilmapiiri, ohjaussuhde, harjoittelu
Käytännön ohjattu harjoittelu muodostaa huomattavan osan sairaanhoitajan ammattiopinnoista.
Sairaanhoitajaopiskelijoille käytännön harjoittelujaksot antavat mahdollisuuden
teorian ja käytännön yhdistämiseen aidossa työympäristössä. Harjoittelut ovat
myös merkittävä osa ammatillisen kasvun kehittymistä.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli laatia aiempien tutkimusten pohjalta opiskelijaohjauksen
laadunarviointimittari. Mittari kehitettiin perusterveydenhuollon käyttöön,
koska sieltä on puuttunut yhtenäinen opiskelijaohjauksen laatua arvioiva mittari.
Kirjallisuuskatsauksen avulla haettiin tietoa opiskelijaohjaukseen laatuun vaikuttavista
tekijöistä. Teoriasta korostui pedagogisen ilmapiirin ja ohjaussuhteen merkitys. Opinnäytetyön
teoriaosuuden pohjalta laadittiin muuttujataulukon avulla kyselylomake.
Kyselylomake esitestattiin opiskelijoilla ja työyhteisössä. Saadun palautteen perusteella
lomake koettiin selkeäksi ja helppokäyttöiseksi.
Kehittämistyön tulosta eli kyselylomaketta voidaan hyödyntää perusterveydenhuollon
työyksiköissä opiskelijaohjauksen laatua arvioitaessa ja sen kehittämisessä.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Hoitotyön koulutusohjelma
LANKI EIJA, MÄKINEN MAIJA,
OKSANEN HANNELE, VANHALA MARIKA
Opiskelijaohjauksen laadunarviointimittarin kehittäminen
Opinnäytetyö 56 sivua + 3 liitesivua
Työn ohjaajat KM Airola Anneli, KM Virkki Sari
Toimeksiantaja Kotkan kaupunki/ Karhulan sairaala osasto 6
Huhtikuu 2014
Avainsanat opiskelijaohjauksen laatu, opiskelijaohjaus, pedagoginen
ilmapiiri, ohjaussuhde, harjoittelu
Käytännön ohjattu harjoittelu muodostaa huomattavan osan sairaanhoitajan ammattiopinnoista.
Sairaanhoitajaopiskelijoille käytännön harjoittelujaksot antavat mahdollisuuden
teorian ja käytännön yhdistämiseen aidossa työympäristössä. Harjoittelut ovat
myös merkittävä osa ammatillisen kasvun kehittymistä.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli laatia aiempien tutkimusten pohjalta opiskelijaohjauksen
laadunarviointimittari. Mittari kehitettiin perusterveydenhuollon käyttöön,
koska sieltä on puuttunut yhtenäinen opiskelijaohjauksen laatua arvioiva mittari.
Kirjallisuuskatsauksen avulla haettiin tietoa opiskelijaohjaukseen laatuun vaikuttavista
tekijöistä. Teoriasta korostui pedagogisen ilmapiirin ja ohjaussuhteen merkitys. Opinnäytetyön
teoriaosuuden pohjalta laadittiin muuttujataulukon avulla kyselylomake.
Kyselylomake esitestattiin opiskelijoilla ja työyhteisössä. Saadun palautteen perusteella
lomake koettiin selkeäksi ja helppokäyttöiseksi.
Kehittämistyön tulosta eli kyselylomaketta voidaan hyödyntää perusterveydenhuollon
työyksiköissä opiskelijaohjauksen laatua arvioitaessa ja sen kehittämisessä.