"YHTÄKKIÄ JOKU SAATTAA VAAN KÄYTÄVÄLLÄ HUUTAA 'HOMO' JA MENNÄ KIMPPUUN" : 9.-luokkalaisten näkemyksiä seksuaalisesta häirinnästä ja sen ennaltaehkäisystä
Haapakoski, Teija; Peltola, Jenna (2013)
Haapakoski, Teija
Peltola, Jenna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404214530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404214530
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä 9.-luokkalaisilla on seksuaalisesta häirinnästä ja miten se heidän mielestään ilmenee. Tarkoituksena oli myös selvittää seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisykeinoja, jotta kouluympäristö olisi oppimista tukevampi, viihtyisämpi ja turvallisempi. Tavoitteena oli, että koulun henkilökunta saisi valmiuksia tunnistaa seksuaalista häirintää sen varhaisessa vaiheessa ja auttaa heitä kehittämään toimintamalleja häirinnän ennaltaehkäisemiseksi. Lisäksi tavoitteenamme oli saada valmiuksia tunnistaa työelämässä seksuaalinen häirintä ja sitä kokeneen tuen tarve.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kirjoitelmaa. Kirjoitelma sisälsi viisi kysymystä liittyen seksuaaliseen häirintään ja sen ennaltaehkäisyyn sekä kaksi kysymystä, joilla kartoitettiin osallistujien sukupuoli ja mahdollinen kokemus seksuaalisesta häirinnästä. Kirjoitelmaan osallistuminen oli vapaaehtoista ja vastaaminen tapahtui anonyymisti. Kirjoitelmaan osallistui 17 oppilasta, joista tyttöjä oli 7 ja poikia 10.
Aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä saaduista tuloksista ilmeni, että suurin osa 9.-luokkalaisista määritteli seksuaaliseen häirintään kuuluvan sanallisen ja fyysisen häirinnän. Sanallisesta häirinnästä oppilaiden kirjoitelmista nousivat esille etenkin nimittely ja fyysisestä toisen luvaton koskettelu ja ahdistelu. Seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyssä tärkeäksi koettiin koulun merkitys ja koulussa tehtävät toimenpiteet häirinnän vähentämisessä. Häirintää voitaisiin oppilaiden mielestä ennaltaehkäistä esimerkiksi valistamalla oppilaita opettajien ja terveydenhoitajan taholta ja järjestämällä teemapäiviä aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kirjoitelmaa. Kirjoitelma sisälsi viisi kysymystä liittyen seksuaaliseen häirintään ja sen ennaltaehkäisyyn sekä kaksi kysymystä, joilla kartoitettiin osallistujien sukupuoli ja mahdollinen kokemus seksuaalisesta häirinnästä. Kirjoitelmaan osallistuminen oli vapaaehtoista ja vastaaminen tapahtui anonyymisti. Kirjoitelmaan osallistui 17 oppilasta, joista tyttöjä oli 7 ja poikia 10.
Aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä saaduista tuloksista ilmeni, että suurin osa 9.-luokkalaisista määritteli seksuaaliseen häirintään kuuluvan sanallisen ja fyysisen häirinnän. Sanallisesta häirinnästä oppilaiden kirjoitelmista nousivat esille etenkin nimittely ja fyysisestä toisen luvaton koskettelu ja ahdistelu. Seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisyssä tärkeäksi koettiin koulun merkitys ja koulussa tehtävät toimenpiteet häirinnän vähentämisessä. Häirintää voitaisiin oppilaiden mielestä ennaltaehkäistä esimerkiksi valistamalla oppilaita opettajien ja terveydenhoitajan taholta ja järjestämällä teemapäiviä aiheeseen liittyen.