Markkinointisuunnitelma ja visuaalinen ilme aloittavalle toiminimelle
Sulonen, Henni (2014)
Sulonen, Henni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404174456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404174456
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kustannustehokas markkinointisuunnitelma ja yhtenäinen visuaalinen ilme henkilölle, joka on suunnittelemassa toiminimen perustamista hopeakoruharrastukselleen lähitulevaisuudessa. Ensisijaisesti tärkeää oli antaa toimeksiantajalle hyvät lähtökohdat liiketoiminnan aloittamiselle ja tutustuttaa markkinoinnin avainkohtiin.
Markkinointisuunnitelman pohjana käytettiin runsaasti alan kirjallisuutta sekä yksinkertaista ja käytännönläheistä markkinointisuunnitelman runkoa, johon otettiin mukaan toimeksiantajan kannalta olennaisimmat osat, kuten lähtökohta-analyysien suorittaminen, tavoitteiden ja budjetin kartoittaminen sekä käytettävät markkinointiviestintäkanavat. Suunnitelmaa laadittaessa korostui erityisesti suunnitelman realistinen toteutettavuus sekä kustannusten että aikataulun osalta. Markkinointitoimenpiteiden aikatauluttamisessa pyrittiin verkkaisuudeen, koska tämän opinnäytetyön toimeksiantajan tapauksessa oli kyse sivutuloisesta liiketoiminnasta eikä kovaan tahtiin nähty tarvetta.
Lopputuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, joka on laadittu noin 1,5 vuoden ajalle, sekä toimeksiantajan alaan sopiva visuaalinen ilme, josta ehdittiin jo projektin aikana toteuttaa jopa fyysistä markkinointimateriaalia käyntikorttien ja tuotepakkausten muodossa. Markkinointimateriaalien teossa pyrittiin sekä budjettisyistä että toimialan sopivuuden osalta itse tekemiseen ja kierrätysmateriaalien käyttöön.
Markkinointisuunnitelman pohjana käytettiin runsaasti alan kirjallisuutta sekä yksinkertaista ja käytännönläheistä markkinointisuunnitelman runkoa, johon otettiin mukaan toimeksiantajan kannalta olennaisimmat osat, kuten lähtökohta-analyysien suorittaminen, tavoitteiden ja budjetin kartoittaminen sekä käytettävät markkinointiviestintäkanavat. Suunnitelmaa laadittaessa korostui erityisesti suunnitelman realistinen toteutettavuus sekä kustannusten että aikataulun osalta. Markkinointitoimenpiteiden aikatauluttamisessa pyrittiin verkkaisuudeen, koska tämän opinnäytetyön toimeksiantajan tapauksessa oli kyse sivutuloisesta liiketoiminnasta eikä kovaan tahtiin nähty tarvetta.
Lopputuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, joka on laadittu noin 1,5 vuoden ajalle, sekä toimeksiantajan alaan sopiva visuaalinen ilme, josta ehdittiin jo projektin aikana toteuttaa jopa fyysistä markkinointimateriaalia käyntikorttien ja tuotepakkausten muodossa. Markkinointimateriaalien teossa pyrittiin sekä budjettisyistä että toimialan sopivuuden osalta itse tekemiseen ja kierrätysmateriaalien käyttöön.