Esimiehiin yksilönä kohdistuvat tukimuodot lähiesimiestyössä
Smith, Natalia (2014)
Smith, Natalia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404164397
Tiivistelmä
Yrityksen esimiehet saavat eri tukimuotoja omilta esimiehiltään ja tietoa eri tukimuodoista on valtavasti yrityksen sisäisessä intrassa. Heille myös järjestetään säännöllisesti koulutuksia, joissa he voivat päivittää omia tietojaan siitä, että kuinka heidän tulisi toimia eri ongelmatilanteissa ja mitä eri tukimuotoja heidän yrityksessä on käytössä näitä tilanteita varten.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eri yksilö tukimuotojen merkitystä lähiesimiestyössä ja millaisia esimiestyön tuen muotoja yrityksessä on olemassa ja miten nämä keinot ovat yrityksessä käytössä ja, että miten esimiehet ovat kokeneet nämä tukimuodot oman jaksamisensa, ammattitaitonsa, itseluottamuksensa, työntekemisen tapojen kehittymisen ja työmotivaationsa. Tässä opinnäytetyössä ei käsitellä hallinnollisia palveluita, työterveyshuollon peruspalveluita eikä lähiesimiehen oman esimiehen kanssa käytäviä kehityskeskusteluja.
Webropol kysely lähetettiin syyskuussa 2013 kaikille niille henkilöille, jotka toimivat esimiehenä kyseisessä yrityksessä. Opinnäytetyötä varten haastateltiin myös kahta esimiestä suuresta kansainvälisestä yrityksestä. Haastattelut tehtiin elo-syyskuussa 2013.
Esimiehille olisi hyvä järjestää enemmän koulutuksia eri tukimuotojen tärkeydestä ja, että he pystyisivät erottamaan miten eri tukimuodot tukevat heidän omaa työtään. Olisi myös suotavaa antaa enemmän tietoa työnohjauksesta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eri yksilö tukimuotojen merkitystä lähiesimiestyössä ja millaisia esimiestyön tuen muotoja yrityksessä on olemassa ja miten nämä keinot ovat yrityksessä käytössä ja, että miten esimiehet ovat kokeneet nämä tukimuodot oman jaksamisensa, ammattitaitonsa, itseluottamuksensa, työntekemisen tapojen kehittymisen ja työmotivaationsa. Tässä opinnäytetyössä ei käsitellä hallinnollisia palveluita, työterveyshuollon peruspalveluita eikä lähiesimiehen oman esimiehen kanssa käytäviä kehityskeskusteluja.
Webropol kysely lähetettiin syyskuussa 2013 kaikille niille henkilöille, jotka toimivat esimiehenä kyseisessä yrityksessä. Opinnäytetyötä varten haastateltiin myös kahta esimiestä suuresta kansainvälisestä yrityksestä. Haastattelut tehtiin elo-syyskuussa 2013.
Esimiehille olisi hyvä järjestää enemmän koulutuksia eri tukimuotojen tärkeydestä ja, että he pystyisivät erottamaan miten eri tukimuodot tukevat heidän omaa työtään. Olisi myös suotavaa antaa enemmän tietoa työnohjauksesta.